Bokslutskommuniké 2012

Danderyd, 2013-02-28 08:13 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

XCounter AB (publ) (Nasdaq OMX First North: XCT), ett ledande teknologiföretag i utvecklingen av direktkonverterande och fotonräknande röntgendetektorer för röntgenbilder inom dentala, medicinska och industriella områdena, avger härmed bokslutskommuniké 2012.

Viktiga händelser oktober- december

Finansiella

• Nettoomsättningen ökade 5,9% till SEK 19,6m (EUR 2,3m) (2011: SEK 18,5m (EUR 2,0m))
  • Kassaflöde använt i löpande verksamheten SEK -5,8m (EUR -0,7m) (2011: SEK -2,3m (EUR -0,3m))
  • Rörelseförlusten minskade 36,7% till SEK -3,2m (EUR -0,4m) (2011: SEK -5,1m (EUR -0,6m))
  • Förlusten minskade 30,3 % till SEK -2,4m (EUR -0,3m) (2011: SEK -3,4m (EUR -0,4m))
  • Förlust per aktie före utspädning SEK -0,54 (EUR -0,06) (2011: SEK -0,87 (EUR -0,10))
  • Den 6 november hölls en extra bolagsstämma där följande beslut godkändes; Charles Spicer valdes till ny styrelseledamot, årligt arvode till styrelseledamöterna, riktad emission av högst 670 000 aktier, styrelseoptionsprogram 2012/2016 samt utgivande av teckningsoptioner, personaloptionsprogram 2012/2017 samt utgivande av teckningsoptioner
  • Den 7 november meddelade XCounter att den riktade emissionen genomförts med 457 174 nya aktier vilket genererade SEK 7,8m (EUR 0,9m) före transaktionskostnader. Den 20 november meddelade XCounter registreringen av de nya aktierna och att kassatillskottet blev SEK 7,7m (EUR 0,9m)
  • I slutet av november gavs ett ovillkorat aktieägartillskott på SEK 2,6m (EUR 0,3m) till dotterbolaget Oy AJAT Ltd.
  • I tillkännagivandet i juni 2011 avseende påskrivet ramavtal med det Ledande Röntgenbildsföretaget angavs att en Warrant på 12,5% av aktierna var föremål för godkännande av aktieägarna. Parterna har nyligen kommit överens om att inte lägga fram denna Warrant för aktieägarnas godkännande. Som en följd av detta kommer bolaget få SEK 3,4m (EUR 0,4m) mindre i exklusivitetsbetalning under 2013

Viktiga händelser 2012

Finansiella

• Nettoomsättningen ökade 28,3% till SEK 74,1m (EUR 8,5m) (2011: SEK 57,8m (EUR 6,4m))
  • Kassaflöde från löpande verksamheten SEK 0,2m (EUR 0,02m) (2011: SEK -12,1m (EUR -1,3m))
  • Rörelseförlusten minskade 60,6% till SEK -7,2m (EUR -0,8m) (2011: SEK -18,2m (EUR -2,0m))
  • Förlusten minskade 54,1% till SEK -8,6 (EUR -1,0m) (2011: SEK -18,7m (EUR -2,1m))
  • Förlust per aktie före utspädning SEK -1,94 (EUR -0,22) (2011: SEK -4,90 (EUR -0,54))
  • Bolaget erhöll betalningar om SEK 12,9m (EUR 1,45m) under 2012 från det Ledande Röntgenbilds-företaget som ett resultat av att R&D avtalet signerats och milstolpar uppnåtts
  • Den 15 augusti 2012 registrerades en spridningsemission, kassatillskottet blev SEK 2,4m (EUR 0,3m)

Väsentliga händelser efter årets slut

• I slutet av januari 2013 levererade vi den första prototypmodulen för 3D mammografidetektorn till CT Imaging. Modulen kan generera rörliga röntgenbilder i hög hastighet om 1000 bilder/sekund
  • Under februari 2013 levererade vi  en kundanpassad industriell detektorprototyp till VisuRay. Projektet beräknas slutföras och avräknas mot resultaträkningen i andra kvartalet 2013 med en förväntad vinst på ca SEK 1m (EUR 0,1m)

Fredrik Henckel, verkställande direktör i XCounter säger:

"Vår försäljning ökade i både Asien och Amerika och gjorde att vi kunde växa för helåret 2012 med 28% trots en markant nedgång av vår försäljning i Europa under året.

Helårsresultatet för 2012 visar en betydande förbättring jämfört med 2011 tack vare högre omsättning och en betydligt lägre kostnadsnivå för moderbolaget. 2013 har börjat bra och vi planerar för ytterligare ett år med tillväxt förutsatt inga oväntade händelser.

För att dra nytta av den förväntade tillväxten för vår teknologi har vi beslutat att accelerera våra R&D projekt för att komma snabbare till marknaden med nya attraktiva produkter, bl a en ultrasnabb industriell detektor och en intra-oral dental detektor. Dessa nya produkter beräknas nå marknaden 2013 respektive 2014.

Leveransen av det Ledande Röntgenbildsföretagets detektor förväntas ske i andra kvartalet av 2013. Detta, kombinerat med de leveranser som gjorts till CT Imaging och VisuRay av kundanpassade detektorer, understryker den värdefulla kompetensen och höga engagemanget hos våra anställda.

Vi välkomnar utnämnandet av Charles Spicer som styrelseledamot. Han tillför ytterligare medicinsk kompetens till koncernen.

KOMMENTARER FRÅN VERKSTÄLLANDE DIREKTÖREN 2012

Fortsatt stark tillväxt och acceleration av specifika R&D projekt

XCounter fokuserar på tre olika affärsområden i vilka våra nuvarande och kommande detektorer kan användas effektivt inom de dentala, medicinska och industriella marknaderna. Vi har ett nära samarbete med våra OEMs för att fortsatt stärka vår position inom alla områden och för att maximera våra tekniska synergier.

Under året har vi visat en betydande tillväxt inom försäljningen av dentala detektorer vid vår finska verksamhet till våra OEMs, vilket fick den totala försäljningen att öka 28% för 2012 jämfört med 2011. Vi ökade vår produktionskapacitet båda åren för att möta nuvarande och framtida tillväxt, vilket gör oss väl förberedda för fortsatt tillväxt kommande år enligt efterfrågan på marknaderna.

För att ta oss tidigare till marknaderna med nya attraktiva produkter har vi accelererat vissa R&D projekt inom alla tre områden: dentalt, medicinskt och industriellt. Vi fortsätter utvecklingen av en 3D detektor för dentalt bruk och startar utvecklingen av en intra-oral dental detektor och en ultrasnabb industriell detektor. Medel kommer att användas till att bekosta externa kostnader och nyanställningar.

Samarbete med CT Imaging GmbH ("CT Imaging") (namnändrat från Artemis till CT)

Det pågående samarbetet med CT Imaging för utveckling av en högpresterande 3D detektor för en lågdoserande och högupplöst bröst CT skanner fortsätter men har drabbats av vissa förseningar på grund av försenade leveranser från en underleverantör. Men nu i januari 2013 levererade vi en första prototyp av detektormodulen och, under 2013, vi räknar med att sälja minst tre kompletta detektorer till CT Imaging för att de ska kunna utföra sina tester, valideringar och certifieringar. Vi uppskattar att deras system för mammografi med vår integrerade detektor kan nå marknaden tidigast under andra halvan av 2014.

Generellt avtal och R&D avtal med det Ledande Röntgenbildsföretaget inom Hälsovård

Den 16 februari 2012 meddelade bolaget att ett R&D avtal hade tecknats med det Ledande Röntgenbildsföretaget inom Hälsovård. Under första halvåret 2012 tog bolaget emot betalningar om SEK 12,9m (EUR 1,45m) som en följd av att R&D avtalet undertecknades och att milstolpar hade uppnåtts. Ytterligare betalningar kommer att tas emot under 2013 när milstolpar uppnås. Bolaget kommer utveckla och leverera en höghastighets fotonräknande 3D detektor till kunden. Vi räknar med att leverera vår första funktionella prototypdetektor till vår samarbetspartner under andra kvartalet 2013.

I tillkännagivandet i juni 2011 avseende ramavtalet som hade skrivits under angavs att en Warrant på 12,5% av aktierna var föremål för godkännande av aktieägarna. Parterna har nyligen kommit överens om att inte lägga fram denna Warrant för aktieägarnas godkännande. Som en följd av detta kommer bolaget få SEK 3,4m (EUR 0,4m) mindre i exklusivitetsbetalning under 2013.

Finansiell information

Omsättningen för perioden oktober - december uppgick till kSEK 19 563 (kEUR: 2 268) (2011: kSEK 18 470 (kEUR: 2 031)) och för perioden januari - december uppgick den till kSEK 74 135 (kEUR: 8 516) (2011: kSEK 57 800 (kEUR: 6 398)), den utgjordes främst av försäljning av röntgendetektorer och röntgensystem för dental och industriell användning.

Kostnader för råmaterial under perioden oktober - december uppgick till kSEK 12 043 (kEUR: 1 383) (2011: kSEK 9 362 (kEUR: 1 036)), och för perioden perioden januari - december kSEK 42 171 (kEUR: 4 844) (2011: kSEK 30 707 (kEUR: 3 399), den är främst hänförlig till inköp av kadmium tellurid (CdTe) och andra komponenter för tillverkning av röntgendetektorer.

Balanserade utvecklingskostnader under perioden som slutade 31 december 2012 uppgick till kSEK 8 088 (kEUR: 929) (2011: kSEK 10 860 (kEUR: 1 202) vilket utgörs av kostnader för utveckling av röntgendetektorer. Summa aktiverade utvecklingskostnader per 31 december 2012 uppgick till kSEK 52 795 (kEUR: 6 127) (2011: kSEK 48 021 (kEUR: 5 573) inklusive erhållna bidrag/inkomster för utveckling.

Kassan vid utgången av december 2012 var SEK 10,1m (EUR 1,2m) jämfört med SEK 11,3m (EUR 1,3m) vid utgången av december 2011.

Utsikter och fortlevnad

XCounter’s framsteg under det senaste året har varit betydande och i linje med vår strategi. Vi har klarat av att växa under året trots markant lägre intäkter från Europa genom högre intäkter från våra OEM’s i de geografiska områdena Asien och Amerika.

Vi fortsätter vår strategi genom att fokusera på nedanstående områden:

•  skapa ytterligare partnerskap med OEM’s
  • etablera ytterligare R&D projekt inom det medicinska området
  • expandera i både befintliga marknader och nya industriella segment
  • utvärdera lämpliga värdehöjande förvärvsmöjligheter om så ges möjlighet

Danderyd 28 februari 2012

Fredrik Henckel                      Verkställande direktör, XCounter AB

Kommande rapporteringstillfällen

Årsredovisning för 2012                                              Senast den 28 mars 2013

Delårsrapport för första kvartalet                                 Senast den 31 maj 2013

Delårsrapport för andra kvartalet                                 Senast den 30 augusti 2013

Delårsrapport för tredje kvartalet                                 Senast den 29 november 2013

Årsredovisningen och bokslutskommunikén kommer inte att distribueras till aktieägare via post, utan den kan efter publicering hämtas på hemsidan, www.xcounter.se, eller beställas hos oss per mail, rasmus.ljungwe@xcounter.se.

Förslag till vinstutdelning

XCounter har inte föreslagit eller lämnat några utdelningar på sina aktier sedan bildandet. Styrelsens nuvarande avsikt är att behålla företagets egna kapital under överskådlig framtid för att finansiera företagets framtida utveckling.

Årsstämma 2013

Årsstämman kommer att hållas 25 april 2013 vid bolagets lokaler, Svärdvägen 11D, Danderyd. Kallelse till årsstämman meddelas och publiceras för alla aktieägare senast 28 mars 2013.

Fredrik Henckel, VD, +46 8 622 23 17

Jean-Philippe Flament, Ordförande

XCounter AB i korthet

XCounter AB är ett ledande teknologiföretag inom utvecklingen av fotonräknande röntgendetektorer för medicinska, dentala och industriella marknader med målsättningen att bli den ledande leverantören av den senaste teknologin inom röntgendetektorer. Bolagets aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant. Ytterligare information om XCounter AB finns på www.xcounter.se