Nr. 8 2013 Solar A/S har indgået aftale om afhændelse af alle aktier i Aurora Group Danmark A/S

Solar-koncernen ønsker at fokusere på kerneforretningen og har derfor indgået en aftale om salg af datterselskabet Aurora Group Danmark A/S. Den endelige gennemførelse af handlen afventer godkendelse af relevante myndigheder.

Solar A/S har indgået aftale med Deltaco AB om afhændelse af 100% af aktierne i Aurora Group Danmark A/S. Deltaco er en ledende nordisk distributør og leverandør af IT-produkter.

Baggrund for salget
Solar-koncernen ønsker at fokusere på sin kerneforretning, som er grossisthandel inden for el-artikler samt vvs- og ventilationsprodukter.

Baggrundsinformation om Aurora Group Danmark A/S
Aurora Group Danmark A/S er en af Nordens førende distributører af tilbehørsprodukter til forbrugerelektronik og driver forretning i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Selskabet har været ejet af Solar-koncernen siden 1986.

Hoved- og nøgletal for Solar-koncernen og Aurora Group Danmark A/S

FY 2012
Udvalgte hovedtal (€ mio.) Solar-koncernen Aurora Group Danmark A/S
Omsætning 1.700,9 62,0
EBITA 38,0 2,8
Balancesum 767,4 31,2
Egenkapital 294,8 6,7
Udvalgte nøgletal (%)
Organisk vækst 0,1 4,4
EBITA-margin 2,2 4,4
Nettoarbejdskapital (NWC ultimo)/omsætning (LTM) 12,6 20,8
Medarbejdere
Gennemsnitligt antal medarbejdere (FTE) 3.596 92

Sædvanlige betingelser
Den endelige gennemførelse af handlen er underlagt sædvanlige betingelser, herunder godkendelse af relevante myndigheder. Afklaring heraf forventes inden udgangen af april 2013.

Økonomiske konsekvenser
Der vil blive redegjort for de økonomiske konsekvenser i forbindelse med den forventede gennemførelse af handlen.

Solar A/S

Flemming H. Tomdrup

Fakta om Solar
Solar A/S er etableret i 1919 og noteret på Københavns Fondsbørs i 1953. Solar er en af Nordeuropas førende tekniske grossister inden for el-artikler samt vvs- og ventilationsprodukter. Koncernen, der har hovedsæde i Kolding, har datterselskaber i Danmark inkl. Færøerne, Sverige, Norge, Holland, Belgien, Tyskland, Polen og Østrig. Desuden indgår Aurora Group i Solar-koncernen. Aurora Group er en af Nordens førende distributører af tilbehørsprodukter til forbrugerelektronik og driver forretning i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Solar-koncernen havde i 2012 en omsætning på € 1.700,9 mio. svarende til DKK 12,7 mia. og beskæftiger omkring 3.600 medarbejdere.

Flere oplysninger kan findes på: www.solar.eu.

Ansvarsfraskrivelse
Selskabsmeddelelsen er offentliggjort dags dato på dansk og engelsk via NASDAQ OMX Copenhagen. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem den danske og engelske version er det den danske version, der er gældende.

fb201308 dk Aurora.pdf