LOUEKARIN HETKIÄ/MOMENTS-KUVIO KILPAILUVOITTAJA VUONNA 2003

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 26.9.2013 klo 14.00

YLE uutisoi verkkosivuillaan keskiviikkoiltana 25.9.2013, että Marimekkoon kohdistuneet viimeaikaiset plagiointiepäilyt toivat nimettömänä pysyvälle henkilölle mieleen yhdennäköisyyshavainnon Marimekon suunnittelijan Maija Louekarin vuonna 2003 suunnitteleman Hetkiä/Moments-kuvion ja hänen ostamansa kassin kuosin välillä. Henkilö muistelee ostaneensa kyseisen kassin mahdollisesti lomamatkalta Barcelonasta.

”Vahvistan Hetkiä/Moments-kuvion itse tekemäkseni. Osallistuin työllä Marimekon ja Taideteollisen korkeakoulun järjestämään kilpailuun. Uutisoinnissa näkynyt, Barcelonasta hankittu laukku on mielestäni jäljitelmä omasta teoksestani. Olen törmännyt tähän laukkuun itsekin sen jälkeen, kun kuosini on jo ollut Marimekon valikoimissa, ja ihmetellyt sen samankaltaisuutta. Oman Hetkiä/Moments-kuosini inspiraationa olivat kaupunkinäkymät Helsingistä. Piirsin Helsingin keskustasta kaupunkinäkymää, jossa katse kohdistuu Esplanadin puiston suunnalta Fabianinkadun ja Pohjoisesplanadin risteymään. Tämä helsinkiläinen näkymä on selkeästi nähtävissä myös nimettömän lähteen Barcelonasta hankkimassa laukussa”, kertoo Louekari.

”Maija Louekari voitti Taideteollisen korkeakoulun ja Marimekon yhdessä järjestämän nuorten suunnittelijoiden kilpailun Hetkiä/Moments-kankaallaan vuonna 2003. Louekarin kilpailuun suunnittelema kuviokokonaisuus erilaisista kaupunkinäkymistä lumosi raadin. Voiton myötä Hetkiä/Moments-kuvio valikoitui tästä kokonaisuudesta Marimekon tuotantoon. Kyseinen kuvio lanseerattiin Marimekon kevään 2004 sisustusmallistossa kankaana ja muina sisustustuotteina”, toteaa Marimekon taiteellinen johtaja Minna Kemell-Kutvonen.

Tiedotteen liitteenä on skannaus Louekarin kilpailutyöstä vuodelta 2003 sekä tänään 26.9.2013 otettu valokuva Helsingin Fabianinkadun ja Pohjoisesplanadin kulmasta, joka toimi Hetkiä/Moments-kuvion inspiraationa.

MARIMEKKO OYJ

Merja Paulamäki
merja.paulamaki@marimekko.fi

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen tekstiili- ja vaatetusalan designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa korkealuokkaisia kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin sekä vaatteita, laukkuja ja muita asusteita. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2012 Marimekko-tuotteiden brändimyynti oli noin 187 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 88 miljoonaa euroa. Vuoden lopussa Marimekko-myymälöitä oli 108. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Amerikka, Pohjois-Eurooppa ja Aasian-Tyynenmeren alue. Konsernin palveluksessa on noin 500 henkeä. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.fi

Näkymä Helsingin Fabianinkadun ja Pohjoisesplanadin risteyksestä.jpg Skannaus Maija Louekarin kilpailutyöstä vuodelta 2003.pdf