Revenio Group Corporation: Revenio Group Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2013 Terveysteknologian kasvu voimistui viimeisellä neljänneksellä

Revenio Group Oyj Pörssitiedote 12.2.2014 klo 09.00

Revenio Group Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2013

• Terveysteknologian kasvu voimistui viimeisellä neljänneksellä

Revenio-konsernin vuoden 2013 liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät erittäin myönteisesti. Katsauskaudella käynnistettiin strategian mukaisia kehityshankkeita, joilla luodaan Terveysteknologia-segmentille suunnitelman mukainen tulevien vuosien kasvupolku.

Loka-joulukuu 2013 lyhyesti:

• Revenio Terveysteknologia -segmentin liikevaihto ja -voitto kasvoivat voimakkaasti vuoden viimeisen neljänneksen aikana.

• Myynnin kasvu oli vahvaa erityisesti Yhdysvalloissa, jossa tehtiin joulukuussa kautta aikojen suurin liikevaihto. Myös Japanin, Iso-Britannian ja Australian myynti sujui hyvin.

• Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin Informaationäytöt- liiketoiminta myytiin. Toteutettu yrityskauppa on osa Revenion terveysteknologiaan keskittyvää strategiamuutosta.

• Revenio kasvatti omistuksensa 53%:iin osteoporoosin mittalaitteita valmistavasta Oscare Medical Oy:stä

• Ylimääräinen yhtiökokous 9.12.2013 päätti 0,30 euron pääomanpalautuksesta.

• Vuoden 2014 tulosohjeistus: Jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja liiketuloksen ilman kertaeriä arvioidaan kasvavan edellisvuodesta. Kasvu painottuu terveysteknologiasegmenttiin. Kasvun riskit Teknologia-ja palvelut segmentissä ovat nousseet taloudellisen epävarmuuden takia.

Tammi-joulukuu 2013 lyhyesti:

• Revenio Terveysteknologia -segmentti teki voimakkaan kasvun sekä liikevaihdossa että liiketuloksessa

• Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin Ohjelmisto- ja Contact center-liiketoimintojen vahva vuosi auttoi segmentin liikevaihdon ja liiketuloksen voimakkaaseen kasvuun.

Konsernin avainlukuja:
10-12/2013

• Liikevaihto 7,2 (6,3) milj. euroa, kasvua 13,2 %.

• Liiketulos 1,7 (1,2)  milj. euroa eli 23,3 (18,4) % liikevaihdosta.

• Revenio Terveysteknologia -segmentin liikevaihto 4,1 (3,2) milj. euroa, kasvua 27,8 %.

• Revenio Terveysteknologia -segmentin liiketulos 1,7 (1,2) milj. euroa  eli 41,6 (35,8) % liikevaihdosta, muutos 0,6 milj. euroa, kasvua 48,2 %.

• Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin liikevaihto 3,0 (3,1) milj. euroa, laskua 2,7 %.

• Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin liiketulos 0,2 (0,3) milj. euroa eli 5,8 (5,6 )% liikevaihdosta, muutos -0,1 milj. euroa.

• Lopetettujen toimintojen tulos 0,0 (-1,8)  milj. euroa, sisältäen Informaationäytöt-liiketoiminnan myynnit ja lopetetun Done Logistics Oy:n liiketoiminnan

• Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos 0,17 (0,07) euroa.

1-12/2013

• Liikevaihto 25,7 (21,1) milj. euroa, kasvua 21,8 %.

• Liiketulos 5,6 (4,3) milj. euroa eli 21,7 (20,1) % liikevaihdosta.

• Revenio Terveysteknologia -segmentin liikevaihto 13,5 (11,1) milj. euroa, kasvua 22,2 %.

• Revenio Terveysteknologia -segmentin liiketulos 5,4 (4,4) milj. euroa  eli 39,4 (39,7) % liikevaihdosta, muutos 0,9 milj. euroa, kasvua 21,3 %.

• Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin liikevaihto 12,2 (10,1) milj. euroa, kasvua 21,3 %.

• Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin  liiketulos 1,1 (0,8) milj. euroa eli 9,1 (7,9) % liikevaihdosta, muutos 0,3 milj. euroa, kasvua 40,2 %.

• Lopetettujen toimintojen tulos 0,0 (-3,3) milj. euroa,

• Tulos ennen veroja, jatkuvat toiminnot, 5,5 (4,0) milj. euroa.

• Laimentamaton osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot 0,55 (0,50) euroa.

• Laimennettu osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot  0,55 (0,50) euroa.

• Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos, lopetetut toiminnot 0,00 (-0,54) euroa.

• Laimentamaton osakekohtainen tulos, jatkuvat ja lopetetut toiminnot yhteensä 0,55(-0,04) euroa.

• Laimennettu osakekohtainen tulos, jatkuvat ja lopetetut toiminnot yhteensä 0,56(-0,04) euroa.

• Jatkuvien toimintojen liiketoiminnan rahavirta 5,5 (3,9) milj. euroa.

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Salovaara:

"Vuosi 2013 oli Revenio-konsernille erittäin myönteisen kehityksen vuosi. Käynnistimme strategiamme mukaisia kehityshankkeita, joilla luomme suunnitelman mukaisen tulevien vuosien kasvupolun Terveysteknologia-segmentillemme. Nämä toimenpiteet ovat Revenion historian merkittävimpiä panostuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Ne tulevat vaikuttamaan vuoden 2014 liiketulokseen panostuksina, mutta odotamme niiden ennen kaikkea tuovan tuloksia tulevina vuosina.

Keskittyminen terveysteknologiaan on vaatinut myös luopumista. Vuoden 2013 aikana olemme myyneet sekä pääosan Done Logistics Oy:n liiketoiminnasta että Informaationäytöt-liiketoimintaa edustaneen FLS Finland Oy:n koko osakekannan. Teknologia ja Palvelut -segmenttimme jäljellä olevat liiketoiminnat Contact Center -liiketoiminta, RIB-erikoisveneliiketoiminta ja Ohjelmistoliiketoiminta. Segmentin liiketoiminnat ovat omien omien toimialojensa merkittäviä toimijoita ja tuottavat konsernille positiivista kassavirtaa.
 Vastaavasti ostimme 4.12.2013 kasvun aihioksi Terveysteknologia-segmenttiimme osake-enemmistön Oscare Medical Oy:stä. Yhtiön osteoporoosin mittalaite on tarkoitettu osteoporoosin tunnistamiseen, seulontaan, hoitotoimenpiteiden jälkeiseen seurantaan ja diagnoosiin. Enemmistöosakkuus Oscare Medicalissa sopii hyvin strategiseen tavoitteeseemme laajentua terveysteknologiakonsernina. Toimenpiteet Oscaren tuotteiden myyntityön käynnistämiseksi ovat alkaneet. Tavoitteenamme on tarjota terveydenhuollon ammattilaisille kustannustehokkaita ja helppokäyttöisiä työvälineitä.

Viimeisellä vuosineljänneksellä Terveysteknologia-segmenttiämme edustava Icare Finland Oy teki kaikkien aikojen myynti- ja tulosennätyksensä. Segmentin vuoden 2013 liikevaihto oli 13,5 (11,1) miljoonaa euroa ja liiketulos 5,4 (4,4) miljoonaa euroa. Tämä vahvistaa käsitystämme siitä, että olemme edelleen voittaneet markkinaosuuksia perinteisiltä teknologioilta ja olemme matkalla kohti tavoittelemaamme maailman markkinajohtajuutta silmänpaineen mittauksissa ja seulonnoissa.

Teknologia ja Palvelut -segmenttimme keskittyy strategian mukaisesti kannattavaan kasvuun. Segmentin vuoden 2013 liikevaihto oli 12,2 (10,1) miljoonaa euroa ja liiketulos 1,1 (0,8) miljoonaa euroa. Segmentin liiketoiminnoista vahvimmin kehittyivät Ohjelmistoliiketoiminta ja Contact Center -liiketoiminta. Myös RIB-erikoisveneliiketoiminta  ylsi selkeään kasvuun, vaikkakin liiketoiminnan kannattavuus kehittyi kasvua hitaammin.

Alkanut vuosi 2014 on Revenio-konsernille ennen kaikkea tuotekehityksen vuosi. Olemme käynnistäneet tutkimus- ja tuotekehityshankkeita, joiden vaikutus näkyy tulevina vuosina liikevaihdon kasvuna, mutta niillä on kustannusvaikutuksia vuonna 2014. Olemme tietoisesti valinneet panostavamme alkaneena vuonna aikaisempia vuosia enemmän tulevaisuuden kasvun rakentamiseen. Tuotekehityksen lisäksi valmistaudumme panostamaan markkinointitoimenpiteisiin erityisesti Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Uskon, että investoimalla nyt oikea-aikaisesti strategiamme kannalta keskeisiin hankkeisiin tuemme parhaiten liikevaihdon ja -tuloksen tulevien vuosien kasvumahdollisuuksia."

TAMMI-JOULUKUUN 2013 KOMMENTIT:

REVENIO TERVEYSTEKNOLOGIA

Terveysteknologia-segmentin liikevaihto ja liiketulos kehittyivät erinomaisesti. Segmentin liikevaihto vuonna 2013 oli 13,5 (11,1) miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 22,2 prosenttia. Terveysteknologia-segmentin liiketulos oli 5,4 (4,4) miljoonaa euroa, kasvaen 21,3 edellisvuodesta.

Terveysteknologia-segmenttiä edustavan Icare Finland Oy:n tavoitteena on vahvistaa markkina-asemaansa entisestään laajentamalla nykyistä asiakaskuntaansa, kasvattamalla nykyisiä asiakkuuksia sekä vauhdittamalla anturimyyntiään.

Markkinatilanne oli suotuisa koko katsauskauden ajan ja myynnin kasvu oli vahvaa erityisesti suurilla markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, Japanissa, Australiassa ja Kanadassa. Segmentin tämän hetkiset päämarkkinat ovat Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja eräissä Aasian maissa, kuten Japanissa ja Intiassa.

Silmänpaineen itsemittaukseen suunniteltua tuoteversiota on valmisteltu Yhdysvalloissa alkavaan FDA-lupaprosessiin katsauskauden aikana toteutetuilla tuotemuutoksilla.  Laite ja suunnitelma lupahakemuksesta on esitelty FDA:lle ja saadun palautteen perusteella käytettävyystestit Yhdysvalloissa suoritettiin loppuvuonna. Vuoden 2014 alkupuolella aloitettavien kliinisten testien jälkeen jätetään FDA- lupahakemus.

Silmänpainemittareiden kertakäyttöisten antureiden myynti kasvoi katsauskaudella selvästi, johtuen kasvavasta laitekannasta. Anturimyynnin kasvu kuvaa hyvin jo myytyjen laitteiden aktiivista käyttöä. Katsauskaudella antureiden valmistuksessa tehtiin uudelleenjärjestelyjä tavoitteena tuotantoprosessin kehittäminen, kapasiteetin kasvattaminen ja katerakenteen parantaminen.

Icare Finland panosti vuoden 2013 aikana voimakkaasti markkinointiin erityisesti uusille käyttäjäryhmille, kuten ensiapuasemille, puolustushallintoihin ja kotihoitoon. Yhtiö sai uusia myyntilupia kymmenessä maassa. Myyntilupahakemus Icare TA01:n myynnin käynnistämiseksi Kiinassa jätettiin joulukuussa 2013.

Revenio kasvatti 4.12.2013 omistuksensa 53 %:iin osteoporoosin tunnistamiseen, seulontaan ja seurantaan erikoistuneesta Oscare Medical Oy:stä. Enemmistöosakkuus Oscare Medicalissa sopii hyvin Revenion strategiseen tavoitteeseen laajentua terveysteknologiakonsernina. Oscare Medical on yhdistelty konserniin tytäryhtiönä 31.12.2013, näin ollen sillä ei ole vaikutusta konsernin tulokseen vuonna 2013. Oscare Medicalin tulosodotukset ovat alkuvaiheessa maltilliset  johtuen käynnistysvaiheen vaatimista panostuksista. Markkinoilletulovaiheen arvioidaan kestävän noin 2-3 vuotta.

REVENIO TEKNOLOGIA JA PALVELUT

Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin liikevaihto vuonna 2013 oli 12,2 (10,1) miljoonaa euroa ja liiketulos 1,1 (0,8) miljoonaa euroa.

Contact Center -liiketoiminnan vuosi oli ennätyksellinen. Liiketoiminnassa onnistuttiin toimimaan erittäin kannattavasti nopeasti muuttuvilla markkinoilla, jotka edellyttävät reagointinopeutta ja hyvää hintakilpailukykyä.

RIB-erikoisveneliiketoiminta kykeni voimakkaaseen liikevaihdon kasvuun. Liikevaihdon voimakkaat vaihtelut ovat tyypillisiä projektitoimituksista muodostuvalle liiketoiminnalle. Katsauskauden kannattavuutta verotti yksittäisten tilausten pienehkö koko. Sekä pienet tuotantosarjat että paljon uusia teknisiä ratkaisuita sisältävien räätälöityjen veneiden tuotanto heikensivät liiketoiminnan tehokkuutta.

Ohjelmistoliiketoiminnan vuosi oli menestyksekäs. Liiketoiminnalla on asiakkaanaan merkittäviä suuryrityksiä, jotka investoivat katsauskaudella logistiikkansa tehokkuuden kehittämiseen. Liiketoiminta onnistui erinomaisesti projektitoiminnassa ja kykeni pitämään vaativat asiakaslupaukset ja haastavat käyttöönottoaikataulut. Liiketoiminnassa tehtiin katsauskauden lopulla kehitystoimenpiteitä, joiden avulla kilpailukyvyn uskotaan kehittyvän edelleen. Liikevaihto ja liiketulos kasvoivat edelliseen menestysvuoteen 2012 verrattuna.

Segmentin Informaationäytöt-liiketoimintaa edustaneen FLS Finland Oy:n koko osakekanta myytiin Teknopower Oy:lle 28.11.2013. Järjestely oli osa Revenio-konsernin strategiamuutosta, jonka mukaisesti konserni keskittyy jatkossa terveysteknologiaan ja on siten tietyillä edellytyksillä valmis luopumaan muista liiketoiminnoistaan.

Liikevaihto ja segmenttien kate, jatkuvat toiminnot

Liikevaihto Liikevaihto Segmentin kate Segmentin kate

-0,3 -0,2 -0,2 -0,3
1,2 1,1 0,9 1,1

HENKILÖSTÖ

Konsernin jatkuvien toimintojen palveluksessa oli katsauskaudella keskimäärin 209 (198) henkilöä. Tilikauden lopun henkilöstömäärä oli 221 (202).

Henkilöstön määrä segmenteittäin keskimäärin katsauskauden aikana:

31.12.2013 31.12.2012 Muutos
Revenio Terveysteknologia 19 13 6
Revenio Teknologia-
ja Palvelut 183 181 2
Emoyhtiö 7 4 3
Yhteensä 209 198 11

Katsauskaudella maksetut palkat ja palkkiot olivat yhteensä 7,3 (6,4) miljoonaa euroa.

LIIKEVAIHTO JA TALOUDELLINEN TULOS

Revenio Group -konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto 1.1.-31.12.2013 oli 25,7 (21,1) miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvu oli 21,8 %. Jatkuvien toimintojen liiketulos ennen poistoja (EBITDA) oli 6,3 (4,9) miljoonaa euroa eli 24,3 (23,3) % liikevaihdosta. Jatkuvien toimintojen liiketulos oli 5,6 (4,3) miljoonaa euroa eli 21,7 (20,1) % liikevaihdosta. Tulos ennen veroja, jatkuvat toiminnot, oli 5,5 (4,0) miljoonaa euroa eli 21,3 (19,0) % liikevaihdosta. Tilikauden tulos jatkuvista toiminnoista oli 4,4 (3,0) miljoonaa euroa eli 16,7 (14,4) % liikevaihdosta. Tilikauden lopetettujen toimintojen tulos oli 0,0 (-3,3) miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 4,3 (-0,3) miljoonaa euroa. Laimentamaton osakekohtainen tulos jatkuvista toiminnoista oli 0,55 (0,50) euroa ja laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,55 (0,50) euroa. Lopetettujen toimintojen laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,00 (-0,54 euroa).  Tilikauden jatkuvien ja lopetettujen toimintojen osakekohtainen tulos laimennusvaikutuksella oikaistuna oli 0,55 (-0,04) euroa. Oma pääoma/osake oli 1,91 (1,91) euroa.

Konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto tilikaudella nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 21,8 prosenttia. Liikevaihdon kasvu oli voimakkainta Revenio Terveysteknologia -segmentissä sekä Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentin Contact Center - ja RIB-erikoisveneliiketoiminnassa.

Revenio Terveysteknologia -segmentin liiketulos tilikaudella ylitti selvästi edellisen tilikauden liiketuloksen. Liiketoiminta on strategian mukaisesti voimakkaan kehityksen vaiheessa, jossa tulevaisuuden kasvun edellytyksiin panostetaan suunnitelmallisesti erityisesti myyntiä ja tuotekehitystä vahvistamalla. Tilikaudella on käynnistetty myös merkittäviä tutkimus- ja tuotekehityshankkeita. Tästä huolimatta segmentin liiketulos kasvoi ollen 5,4 (4,4) miljoonaa euroa. Myös Teknologia ja Palvelut -segmentti paransi liiketulostaan 1,1 (0,8) miljoonaan euroon.

Lopetettujen toimintojen tulos muodostuu 28.11.2013 myydyn Informaationäytöt-liiketoiminnan myyntituloksesta sekä 18.12.2013 lopetettavaksi päätetyn ja myöhemmin 7.2.2013 pääosiltaan myydyn Done Logistics Oy:n liiketoiminnasta. Done Logistics Oy:n liiketoiminnan pääosa myytiin 7.2.2013. Jäljelle jäänyt liiketoiminta käsittää Norjan projektien loppuunsaattamisen arviolta vuoden 2014 aikana. IFRS-säännösten mukaisesti molempien liiketoimintojen tulos esitetään lopetetuissa toiminnoissa koko tilikauden ja vertailuvuoden osalta.

TASE, RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin taseen loppusumma 31.12.2013 oli 22,6 (25,0) miljoonaa euroa. Konsernin oma pääoma oli 15,0 (14,7) miljoonaa euroa. Konsernin korollinen nettovelka oli tilikauden lopussa -2,5 (-1,8) miljoonaa euroa ja nettovelkaantumisaste oli -16,8 (-12,2) %. Konsernin omavaraisuusaste oli 66,1 (62,2) %. Konsernin likvidit varat tilikauden päättyessä olivat 4,6 (5,0) miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan kehityksestä johtuen konsernin rahoitustilanne säilyi tilikaudella vakaana. Tähän vaikuttivat positiivisesti Terveysteknologia-segmentin sekä Teknologia ja Palvelut -segmentin Ohjelmisto- ja Contact Center -liiketoimintojen hyvä tuloskehitys sekä Informaationäytöt-liiketoiminnan myynti. Rahavaroja alensivat vuonna 2013 osingonjako ja pääomapalautukset, yhteensä 4,8 miljoonaa euroa. Konsernin rahavarat 31.12.2013 olivat 4,6 (5,0) euroa.

Tilikaudella ei nostettu ulkoista vieraan pääoman ehtoista rahoitusta. Rahoitustilannetta vahvistivat osaltaan myös optioilla tehdyistä osakemerkinnöistä saadut rahavarat, yhteensä 0,7  miljoonaa euroa. Liiketoiminnan jatkuvien toimintojen rahavirta oli 5,5 (3,9)  miljoonaa euroa. Konsernin investoinnit aineellisiin ja aineettomiin käyttöomaisuushyödykkeisiin olivat 0,9  (0,3) miljoonaa euroa. Investoinnit kohdistuivat pääasiassa tuotekehitykseen sekä vähäisissä määrin tietotekniikkaan ja ohjelmistoihin

OSAKKEET, OSAKEPÄÄOMA JA JOHDON OMISTUS

Revenio Group Oyj:n kokonaan maksettu ja kaupparekisteriin merkitty osakepääoma 31.12.2013 oli 5.314.918,72  euroa ja osakkeiden lukumäärä 7.850.479  kappaletta. Osakemäärä korottui tilikaudella yhteensä 157.506  kappaleella vuoden 2007 optio-ohjelmien perusteella tehtyjen osakemerkintöjen johdosta. Yhteensä merkintöjä on kuluvana tilikautena tehty 100.624 kappaletta optio-oikeuksilla 2007A, 21.212 kappaletta optio-oikeuksilla 2007B ja 35.670 kappaletta optio-oikeuksilla 2007C. Merkintäaika optio-oikeuksilla 2007A päättyi 1.5.2013. Ulkona olevilla optio-oikeuksilla 2007B (646.002 kpl) ja 2007C (603.300 kpl)  voidaan merkitä vielä yhteensä enintään 124.930 osaketta merkintäajan päättymiseen 1.11.2014 (2007B) ja 1.5.2016 (2007C) mennessä. Yhtiöllä on yksi osakelaji, ja kaikilla osakkeilla on samanlainen äänioikeus sekä oikeus osinkoon ja yhtiön varoihin. Hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan sekä heidän lähipiirinsä omistusosuus osakkeista 31.12.2013 oli 6,3 % eli 499.176 osaketta ja optio-oikeuksista 0,0 %.
 Yhtiö ei hankkinut tilikauden aikana omia osakkeitaan. Aiemmilla tilikausilla hankituista yhtiön hallussa tilikauden alkaessa olleesta 9.594  osakkeesta 4.236 kappaletta käytettiin yhtiökokouksen 21.3.2013 päätöksen mukaisten hallituspalkkioiden maksuun. Hallituksen jäsenet Rolf Fryckman, ja Ari Kohonen saivat kumpikin hallituspalkkiona 1.059 osaketta. Hallituksen puheenjohtaja Pekka Tammela sai hallituspalkkiona 2.118 osaketta. Tilikauden päättyessä yhtiön hallussa oli 5.358 yhtiön omaa osaketta.

MUUTOKSET OSAKKEENOMISTUKSESSA

Tilikaudella 10.5.2013 ilmoitettiin Joensuun Kauppa ja Kone Oy:n omistusosuuden Revenio Group Oyj:n osake- ja äänimäärästä nousseen yli yhden kahdeskymmenesosan (1/20). Joensuun Kauppa ja Kone Oy:n  osuus Revenio Group Oyj:n osake- ja äänimäärästä oli ilmoitushetkellä 5,02 %, eli 389.626 osaketta.

VOIMASSAOLEVAT OPTIO-OHJELMAT

Revenio Group Oyj:n hallitus päätti 23.11.2007 varsinaisen yhtiökokouksen 3.4.2007 myöntämien osakeantivaltuuksien nojalla optiojärjestelmästä, johon kuuluu enintään 3.684.365 optio-oikeutta. Kymmenen optio-oikeutta oikeuttaa merkitsemään yhden Revenio Group Oyj:n osakkeen. Ulkona olevien optio-oikeuksien perusteella vielä merkittävissä olevien osakkeiden osuus on 31.12.2013 osakemäärällä enintään 1,6 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänistä, kun optio- oikeuksilla merkityt uudet osakkeet on rekisteröity. Optio-oikeuksilla merkittävät uudet osakkeet oikeuttavat osinkoon merkintävuodesta lähtien.

Optio-oikeudet on jaettu kolmeen sarjaan A (1.684.365 kappaletta), B (1.000.000 kappaletta) ja C (1.000.000 kappaletta). Osakkeiden merkintäaika on optio-oikeudella A 1.5.2009-1.5.2013 (merkintäaika päättynyt), optio-oikeudella B 1.11.2010-1.11.2014 sekä optio-oikeudella C 1.5.2012-1.5.2016. Osakkeen merkintähinta on osakkeen painotettu keskikurssi 1.-30.4.2009 kerrottuna kymmenellä (2,05 euroa, optio-oikeus B) ja 1.-30.11.2010 kerrottuna kymmenellä (1,99 euroa, optio-oikeus C).

Tilikaudella ei jaettu uusia optioita henkilöstölle.

KAUPANKÄYNTI NASDAQ OMX HELSINGISSÄ

Revenio Group Oyj:n osakkeita vaihdettiin NASDAQ OMX Helsingissä 1.1.-31.12.2013
yhteensä 24,7 (13,6) miljoonalla eurolla, mikä vastaa 3,0 (3,3) miljoonaa osaketta ja 37,8% (42,5) % osakkeiden kokonaismäärästä 27.3.2013 toimeenpannun osakkeiden yhdistelyn jälkeen.

Ylin kaupantekokurssi oli 14,30 (5,00) euroa ja alin 4,10 (3,30) euroa. Tilikauden lopun päätöskurssi oli 12,38 (4,00) euroa ja tilikauden keskikurssi 8,34 (4,20) euroa. Revenio Group Oyj:n markkina-arvo 31.12.2013 oli 97,2 (30,8) miljoonaa euroa. Tiedot on ilmoitettu osakkeiden yhdistelyn vaikutus huomioiden.

RISKIENHALLINTA

Revenio Group -konsernin riskit jaetaan strategisiin ja operatiivisiin riskeihin, suhdanneriskeihin, vahinkoriskeihin ja rahoitusriskeihin.

Konsernin strategisia riskejä ovat kaikilla toimialoilla vallitseva kilpailu, uusien kilpailevien hyödykkeiden uhka ja muut kilpailijoiden toimenpiteet, jotka voivat vaikuttaa kilpailutilanteeseen. Strategisen riskin muodostaa myös onnistuminen tutkimus- ja tuotekehitystoiminnassa ja siten tuotevalikoiman kilpailukyvyn säilyminen. Konsernin toimialoilla, jotka strategian mukaisesti vaativat erityisosaamista, keskeisiä ovat myös avainhenkilöosaamisen pysyvyyteen ja kehittymiseen liittyvät riskit sekä riippuvuus alihankkija- ja toimittajaverkoston toimintakyvystä.

Konsernin strategiaan kuuluvat yritysostot. Yritysostojen onnistuminen vaikuttaa kasvu- ja kannattavuustavoitteiden toteutumiseen. Yrityskaupat voivat myös muuttaa konsernin riskiprofiilia.

Strategisia riskejä ja tarvetta toimenpiteisiin seurataan ja arvioidaan säännöllisesti päivittäisjohtamisen, kuukausittaisen konsernin raportoinnin ja vuotuisten strategiapäivitysten yhteydessä.

Operatiiviset riskit liittyvät merkittävimpien asiakkuuksien pysymiseen ja kehittymiseen, jakeluverkoston toimintaan sekä onnistumiseen asiakaspohjan ja markkinoiden laajentamisessa. Erityisesti Revenio Terveysteknologia -segmentissä operatiivisia riskejä liittyy uusille markkinoille laajentumiseen liittyviin tekijöihin kuten uusien eri valtioiden harjoittama lääketieteellisten instrumenttien kaupan myyntilupasääntely ja tähän liittyvät terveydenhuoltomarkkinoita koskevat viranomaispäätökset.

Revenio Terveysteknologia -segmentissä lääketieteellisten instrumenttien tuottamiseen, tuotekehitykseen ja tuotannon ohjaukseen liittyvien operatiivisten riskien arvioidaan olevan keskimääräistä suurempia toimialan laatuvaatimuksista johtuen.

Projektitoiminnassa, jota harjoitetaan erityisesti Revenio Teknologia ja Palvelut -segmentissä, altistutaan vaativien kokonaistoimitusten hallintaan liittyville operatiivisille riskeille jotka voivat liittyä omaan projektityöhön, alihankkijoihin ja tavarantoimittajiin.

Vahinkoriskejä on katettu vakuutuksin. Omaisuus- ja keskeytysvakuutuksilla on suojauduttu mahdollisiin omaisuus- ja toiminnan keskeytymisriskeihin. Harjoitetulla liiketoiminnalla on kansainväliset vastuuvakuutukset.

Rahoitusriskit jakaantuvat luotto-, korko-, maksuvalmius- ja valuuttariskeihin. Luottotappioriskien hallintaa varten yhtiöllä on kaikki konserniyhtiöt käsittävä luottovakuutus. Yhtiön hallitus käsittelee kokouksissaan kuukausittain ja tarvittaessa useammin talouteen ja rahoitukseen liittyvät asiat sekä antaa tarvittaessa päätöksiä ja ohjeita rahoitusriskien hallintaan mm. korko- ja valuuttasuojauksiin liittyen. Maksuvalmiusriskiin voivat vaikuttaa ulkopuolisen lainarahoituksen saatavuus, konsernin luottokelpoisuuden kehittyminen, liiketoiminnan kehitys ja muutokset asiakkaiden maksukäyttäytymisessä. Maksuvalmiusriskiä seurataan kassaennustein, joiden ennusteperiodi on enimmillään 12 kuukautta.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS JA HALLITUKSEN VOIMASSA OLEVAT VALTUUDET

Revenio Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous 21.3.2013 vahvisti yhtiön tilinpäätöksen ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden tilikaudelta 1.1.-31.12.2012.

Yhtiökokous valitsi uudelleen hallituksen jäseniksi Pekka Tammelan ja Rolf Fryckmanin sekä uutena jäsenenä Ari Kohosen. Yhtiökokous päätti, että hallituksen puheenjohtajalle maksetaan palkkiona 36.000 euroa vuodessa ja hallituksen muille jäsenille 18.000 euroa vuodessa. Hallituksen jäsenten palkkiosta maksetaan 40 prosenttia yhtiön omina osakkeina ja 60 prosenttia rahana.

Yhtiökokous päätti, että yhtiön tilintarkastajana valitaan jatkamaan KHT- yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy päävastuullisena tilintarkastajana KHT Juha Tuomala.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen voiton käsittelystä, jonka mukaan tilikauden voitto 1.545.444,10 euroa lisätään edellisten tilikausien voittovaroihin ja osinkoa jaetaan 0,02 euroa osakkeelta (vastaten 0,20 euroa osakkeelta osakkeiden yhdistelyn jälkeisellä osakemäärällä) eli yhteensä 1.551.862,94 euroa yhtiökokoushetken osakemäärällä.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään harkintansa mukaan mahdollisesta varojen jakamisesta osakkeenomistajille pääoman palautuksena sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta. Valtuutuksen perusteella tehtävän pääomapalautuksen enimmäismäärä on 1.000.000,00 euroa. Valtuutuksen on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen alkuun saakka."

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 771.107 oman osakkeen hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla, jolloin hankinnat vähentävät yhtiön voitonjakoon käytettävissä olevia varoja. Yhtiökokous peruutti hallituksen voimassa olleet käyttämättömät antivaltuutukset ja valtuutti hallituksen päättämään enintään 3.000.000 osakkeen antamisesta osakeannilla tai antamalla Osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia (mukaan lukien optio-oikeudet) yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutus myönnettiin käytettäväksi mahdollisten yrityskauppojen tai muiden järjestelyiden rahoittamiseen ja toteuttamiseen, yhtiön sakepohjaisten kannustinjärjestelmien toteuttamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Hallituksella on oikeus päättää kaikista osakeannin sekä mainittujen erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien osakkeiden tai erityisten oikeuksien saajat ja maksettavan vastikkeen määrä. Valtuutus sisältää myös oikeuden antaa osakkeita osakkeenomistajien etuoikeudesta poiketen, ja se kattaa sekä uusien osakkeiden antamisen että yhtiön hallussa mahdollisesti olevien omien osakkeiden luovutuksen. Valtuutus on voimassa 30.4.2014 saakka.

YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS

Revenio Group Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous 9.12.2013 päätti jakaa pääomanpalautusta sijoitetun vapaan oman pääoman  rahastosta 0,30 euroa osakkeelta, yhteensä 2,353,536.30 euroa päätöksentekohetken pääomanpalautukseen oikeutetulla osakemäärällä.

HALLITUS JA TILINTARKASTAJAT

Revenio Group Oyj:n hallituksessa ovat toimineet 21.3.2013 alkaen aikaisemmista jäsenistä  KTM, KHT,  P J Maa Partners Oy:n osakas Pekka Tammela (puheenjohtaja); optikko, Eyemakers Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja Rolf Fryckman sekä uutena jäsenenä 21.3.2013 alkaen DI, ekonomi Ari Kohonen. Kohonen toimii Gerako Oy:n hallituksen puheenjohtajana.

Tilintarkastaja on KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy päävastuullisena tilintarkastajana KHT Juha Tuomala.

TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Tilikauden päättymisen jälkeen ei ole tapahtunut merkittäviä tapahtumia.

NÄKYMÄT VUODELLE 2014

Revenio on käynnistänyt yhtiön historian merkittävimpiä tutkimus- ja tuotekehityshankkeita, joiden vaikutus näkyy tulevina vuosina liikevaihdon kasvuna, mutta niillä on kustannusvaikutuksia vuonna 2014. Tuotekehityksen lisäksi erityispanostuksia vaativat myös markkinointitoimenpiteet.

TIEDOTUSTILAISUUS

Tiedotustilaisuus analyytikoille, salkunhoitajille ja median edustajille järjestetään 12.2.2014 kello 12.00 alkaen.

TILINPÄÄTÖKSEN LAATIMISPERIAATTEET

Tämä tilinpäätös on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteita noudattaen. Katsausta ei ole laadittu noudattaen kaikkia IAS 34, Osavuosikatsaukset, standardinvaatimuksia.   Osavuosikatsauksen luvut ovat tilintarkastettuja.

KONSERNIN TUNNUSLUVUT (MEUR) 1-12/2013 1-12/2012

Katsauskauden tuloksen jakautuminen:
Emoyrityksen omistajille 4,3 -0,3
Vähemmistölle 0,0 0,0
Katsauskauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyrityksen omistajille 4,3 -0,3

KATSAUSKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ 1,5 -0,6
Katsauskauden tuloksen jakautuminen:
Emoyrityksen omistajille 1,5 -0,6
Katsauskauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyrityksen omistajille 1,5 -0,6

VELAT YHT. 7,7 10,3
OMA PÄÄOMA JA
VELAT YHT. 22,6 25,0

KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOSLASKELMA (MEUR)
Osake- Ylikurssi- Muut Voitto- Opo
pääoma rahasto rahastot varat yht.
Oma pääoma 1.1.2013 5,3 2,4 7,4 -0,4 14,7
Osingonjako 0,0 0,0 0,0 -1,6 -1,6
Muuntoerot 0,0 0,0 0,0 0,1 0,1
Pääomanpalautus 0,0 0,0 -3,3 0,0 -3,3
Käytetyt
osakeoptiot 0,0 0,0 0,7 0,0 0,7
Tilikauden tulos 0,0 0,0 0,0 4,3 4,4
Oma pääoma 31.12.2013 5,3 2,4 4,8 2,4 15,0
Osake- Ylikurssi- Muut Voitto- Opo
pääoma rahasto rahastot varat yht.
Oma pääoma 1.1.2012 5,3 2,4 7,3 1,3 16,4

Rahavirta yhteensä -0,4 -0,6
Rahavarat kauden alussa 5,0 4,4
Rahavarat kauden lopussa 4,6 3,8

LIIKEVAIHTO JA -VOITTO VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN, JATKUVAT TOIMINNOT (MEUR)
Q4/2013 Q3/2013 Q2/2013 Q1/2013 Q4/2012 Q3/2012 Q2/2012 Q1/2012

Finanssivalvonta
www.revenio.fi

Revenio-konserni lyhyesti

Revenio on suomalainen terveysteknologiakonserni, jonka liiketoiminnan ytimen muodostavat silmänpainemittarit. Revenio-konsernin Terveysteknologia-segmentin
muodostaa Icare Finland Oy:n harjoittama liiketoiminta. Nykytuotteista laajalti patentoitu Icare-tuoteperhe on konsernin menestyksen kulmakivi. Revenio tavoittelee terveysteknologiassa voimakasta kasvua orgaanisesti ja
yritysjärjestelyiden kautta.
 Revenio-konserniin kuuluu myös muita liiketoimintoja, jotka on ryhmitelty Teknologia ja Palvelut -segmentiksi. Segmentin liiketoiminnoille on yhteistä globaalit markkinat ja oman alansa kärkeä edustavat teknologiatuotteet ja -palvelut. Tämän segmentin liiketoiminnat ovat omalla alallaan erittäin
kannattavia ja ne tuottavat konsernille positiivista kassavirtaa.

Revenio-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 25,7 miljoonaa euroa, liikevoiton
ollessa 21,7 %. Revenio Group Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oyj:ssä