BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR ELLEN AB (publ)

Danderyd, 2014-02-20 08:12 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Org.nr 556419-2663

Januari – December 2013 (Helår) i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 17 392 (23 028) KSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 40 (40) procent
  • Årets resultat uppgick till -6 085 (-2 659) KSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 (-0,05) SEK
  • Årets kassaflöde uppgick till -179 (58) KSEK

Fjärde kvartalet Oktober – December 2013 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 2 164 (6 699) KSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 37 (38) procent
  • Periodens resultat uppgick till -2 178 (-255) KSEK

Viktiga händelser 2013

• Försäljningsvolymerna 2013 vek på grund av att några av våra distributörer justerade sina överlager
  • Ellen Asia Ltd har ingått avtal med Zhongshengaijia Medical Equipment Development Group i Kina för försäljning av den probiotiska tampongen. Den första provleveransen har skickats till distributören och lanseringen av den webbaserade försäljningen planeras till första halvåret 2014
  • Lanseringen av Ellens e-butik www.ellen.se med ellen® Probiotisk utvärtes intim creme i Sverige är genomförd med positivt mottagande av konsumenterna

Händelser efter rapporttidens utgång:

• Orderläget i början av 2014 visar på en uppåtgående trend jämfört med motsvarande period 2013 med bibehållen bruttomarginal
  • Ingrid Atteryd Heiman tillträdde som tillförordnad VD från och med den 12 februari.
    Monica Wallter valde att lämna företaget på grund av att Wallter och styrelsen hade olika syn på Ellens tillväxtstrategi och tillvägagångssätt
  • Ett omstruktureringsarbete för att öka intäkterna och få bättre balans av kostnaderna har inletts
  • Ellen har tecknat avtal för distribution av bolagets samtliga probiotiska produkter med det finska företaget Transmeri och lansering i Finland startar under första halvåret 2014
  • Ellens probiotiska tamponger fick utmärkelsen “ Product of the Year 2014” i Frankrike