Aktia igen utsedd till bästa räntefondförvaltare av Morningstar

Aktia Bank Abp
26.2.2014 kl. 12.00

Aktia är etta bland fondbolag i fondinformations- och  fondanalysproducenten Morningstars jämförelse. Aktia utsågs till bästa räntefondförvaltare andra året i rad. Vinnarna får sina pris på Morningstar Awards i dag.

I kategorin Bästa räntefondförvaltare konkurrerade utöver Aktia två stora internationella fondförvaltare, Amundi och Fidelity. Morningstar Awards väljer årligen de bästa fonderna tillgängliga i Finland och de mest framgångsrika fondförvaltarna på den finländska marknaden. Detta erkännande för Aktias kapitalförvaltning vittnar om en framgångsrik portföljförvaltning och ett täckande produktutbud.

• Morningstar är en renommerad aktör och vi är mycket tagna och glada över att Aktia väljs till bästa räntefondförvaltare redan andra året i rad. Det berättar om vårt långsiktiga arbete, vår transparenta placeringsfilosofi och vår vilja att erbjuda kunderna produktlösningar med mervärde, säger Aktia Kapitalförvaltnings vice vd Jetro Siekkinen.

De belönade kapitalförvaltarna har valts på kvantitativa grunder. En avgörande roll vid bedömningen har avkastningen det senaste kalenderåret, men också avkastningen på tre och fem år samt risken. Den bästa kapitalförvaltaren väljs utgående från den riskkorrigerade 5-åriga Morningstar-avkastningen från fonder tillgängliga i Finland. Kandidaterna har även bedömts på kvalitativa grunder, och förvaltare som nyligen bytt portföljförvaltare och för små fonder har sållats bort.

Aktia Bank Abp

Mera information:

Aktia Kapitalförvaltning Ab
Vice vd Jetro Siekkinen, tfn 010 247 6564

Avsändare:
Kommunikationschef Malin Pettersson, tfn 010 247 6369

Kort om Aktia

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling.  Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet.  Aktias drygt 300 000 kunder betjänas av över 1 000 aktianer på kontoren samt via internet och telefon.  Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi