Raisioagron, kalankasvattajien ja Kalankasvattajaliiton ympäristötyö palkittiin

Raisio Oyj, lehdistötiedote 19.3.2014

Raisioagron, kalankasvattajien ja Kalankasvattajaliiton ympäristötyö palkittiin

WWF Suomen vastikään päivittämässä kuluttajan kalaoppaassa suomalainen kirjolohi  nousi vihreälle listalle suositeltavien ja kestävien kalavalintojen joukkoon. Raisioagro on ainoana suomalaisena kalanrehujen valmistajana tehnyt yhdessä kalankasvattajien kanssa pitkäjänteistä kehitystyötä kirjolohen rehujen ympäristövaikutusten pienentämiseksi ja kestävän kehityksen varmistamiseksi.

Suomalaisen kirjolohen nostaminen WWF:n kalaoppaan vihreälle listalle on kalankasvattajille ja sen etujärjestölle Kalankasvattajaliitolle merkittävä saavutus. Kalankasvatuksen kuormituksen puoliintuminen reilussa kymmenessä vuodessa ja kasvatukseen tarvittavien kalaraaka-aineiden merkittävä väheneminen ja niiden jäljitettävyys olivat merkittävimmät perusteet vihreälle valolle. Vihreä valo myös velvoittaa suomalaisen kirjolohen viljelijät pitämään jatkossakin huolta kalatuotteiden hyvästä laadusta.

Kalanrehuissa Raisioagro on alan ehdoton edelläkävijä, joka on yhteistyössä kalankasvattajien kanssa kehittänyt yhä ympäristöystävällisempiä rehuja ja ruokintatekniikoita. Raisioagro toi vuonna 2009 markkinoille fytaasi-entsyymiä sisältävän rehun, Hercules LP:n, jolla kirjolohen kasvatuksen fosforipäästöt pienenevät tutkitusti 26 prosentilla. Vuonna 2013 Raisioagro lanseerasi Hercules LP Opti -konseptin, jossa kasvatuksen alkuvaiheessa käytettävässä rehussa on enemmän rypsiöljyä ja loppukasvatusvaiheessa rehu sisältää enemmän kalaöljyä. Optin ansiosta kirjolohen kasvatuksessa tuotetaan enemmän kalavalkuaista ja -öljyä kuin sen kasvatukseen on kulutettu.

Raisioagron osuus Suomen kalanrehujen markkinoista on yli puolet. Lähes kaikki Raisioagron suomalaiset asiakkaat ovat ottaneet Hercules LP Opti -konseptin käyttöön, koska hyvin hoidettuina ympäristöasiat ja kestävän kehityksen mukaiset rehut varmistavat koko alan tulevaisuuden.

Suomessa kasvatettu kirjolohi on huippuluokan terveysruokaa, jonka korkea laatu ja ravitsemussuositusten mukainen rasvahappokoostumus ovat kuluttajille yhä tärkeämpiä valintakriteereitä. Nyt kannattaa syödä kotimaista Hercules LP Opti -rehuilla kasvatettua kirjolohta.

Raisioagron nettisivuille osoitteessa www.raisioagro.com on koottu laaja tietopankki kalankasvatukseen liittyvää materiaalia. Käy tutustumassa!

RAISIO OYJ

Heidi Hirvonen