Doro erhåller slutreglering från process mot Emporia

Lund, 2014-05-15 10:14 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro har nått en slutlig uppgörelse med den österrikiska konkurrenten Emporia, inklusive dess tyska dotterbolag, efter en rättsprocess i Sverige och Tyskland som initierades av Doro under 2011. Stämningen gällde intrång i Doros patenterade design- och formskydd.

Den slutliga uppgörelsen nåddes den 12 maj 2014 och innefattar att Emporia åtar sig att upphöra och avstå försäljning, marknadsföring och distribution av de intrångsgörande produkterna Tellme 200 och 210 efter en viss tidsperiod. Uppgörelsen omfattar även skadestånd till Doro. Skadeståndsbeloppet kommer inte lämnas ut.

"Att skydda alla våra immateriella rättigheter är viktigt för Doro och vi är nöjda med att vi på ett effektivt sätt kan hävda våra registrerade design- och formskydd, och därmed det unika som förknippas med våra produkter och varumärket Doro", säger Jérôme Arnaud, Doros VD och koncernchef.

För mer information, vänligen kontakta:
Jérôme Arnaud, VD och koncernchef Doro, +46 (0) 46 280 50 05

Om Doro

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5  Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Small-cap. www.doro.com.

Doro.Emporia.settlement.V3.SWE.pdf