ETELÄ-SAVON ENERGIA JA CENCORP OVAT ALLEKIRJOITTANEET SOPIMUKSEN AURINKOSÄHKÖVOIMALAN TOIMITTAMISESTA JA YHTEISTYÖSTÄ AURINKOSÄHKÖMARKKINOIDEN KEHITTÄMISEKSI ETELÄ-SAVOSSA

CENCORP OYJ        PÖRSSITIEDOTE                     15.5.2014 KLO 13.55

Etelä-Savon Energia Oy (”ESE”) ja Cencorp Oyj ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on yhteistyössä kehittää aurinkosähkömarkkinoita Etelä-Savossa. Ensivaiheessa rakennetaan pilottilaitos Mikkelin Karikkoon.

Pilottihankkeena rakennettava koeaurinkosähkövoimala on investointi, jolla avataan aurinkosähkömarkkinat Etelä-Savossa. Aurinkosähkövoimala koostuu 200 paneelista ja sen teho on maksimissaan 49,5 kW. Voimalaitoksen vuotuinen tuotto on reilut 40.000 kWh, jolla lämmittää keskimäärin 15 sähkölämmitteistä kerrostaloasuntoa vuodessa. Aurinkovoimalaitos on kooltaan ainoa laatuaan Etelä-Savossa.

Voimalaitoksen toimittaa Cencorp, joka vastaa sen suunnittelusta tuotantokuntoon saakka. Tilaajana on ESE, joka vastaa voimalan liittämisestä sähköverkkoon. Pilottihankkeesta saatavilla kokemuksilla voidaan kehittää laajempaa yhteistyömallia.

”Investointi aurinkoenergiaan on johdettu suoraan ESE:n strategiasta. Investointi tukee ympäristöystävällisen energian hankintaa ja tuotantoa sekä on osa uusia energiapalveluita. Luovuttuaan Fennovoiman ydinvoimahankkeesta ESE haluaa panostaa entistä enemmän uusiutuviin ja paikallisiin energioihin", toteaa Etelä-Savon Energia Oy:n toimitusjohtaja Erkki Karppanen.

”Toteutettava koeaurinkosähkövoimala perustuu Cencorpin kehittämään suomalaiseen aurinkosähkömoduuliteknologiaan. Aurinkosähkömoduulit tehdään Mikkelissä Cencorpin omalla tuotantoteknologialla. Vaikka ensimmäisen vaiheen koeaurinkosähkövoimalatoimitus ei ole euromääräisesti merkittävä,  on se alku pitkäaikaiselle yhteistyölle ESE:n kanssa. Yhteistyön tavoitteena on kehittää aurinkosähkömarkkinoita Etelä-Savossa. Cencorp pääsee osallistumaan aurinkosähkön myynnin ja toimituksen eri liiketoimintamallien kehittämiseen Suomen olosuhteissa. Cencorp tulee myös käyttämään nyt toimitettavaa voimalaitosta testatessaan uusia innovaatioitaan käytännössä pohjoiseurooppalasissa oloissa. Projekti on lisäksi  Cencorpille merkittävä referenssi- ja esittelytoimitus kotimaisia ja ulkomaisia aurinkosähkömarkkinoita ajatellen jatkossa”, toteaa Cencorpin toimitusjohtaja Iikka Savisalo.

Etelä-Savon Energia Oy on Mikkelin kaupungin 100 % omistama energiakonserni, joka on ympäristöystävällisten Ekoteko-energiatuotteiden edelläkävijä. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2013 noin 53 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä Suomessa noin 100.

Mikkelissä, 15.5.2014

CENCORP OYJ

Lisätietoa:

Iikka Savisalo

Cencorp Oyj

Sähköpostiosoite: iikka.savisalo@cencorp.com

Jakelu:

NASDAQ OMX Helsinki Oy

Keskeiset tiedotusvälineet

Cencorp Oyj on yksi johtavista teollisuusautomaatioratkaisujen valmistajista. Piirikorttien erikoiskomponenttien ladontaan ja jyrsintään, testaukseen ja laserin monipuoliseen käyttöön suunnitellut laitteet ja järjestelmät tehostavat asiakkaiden tuotantoa. Cencorpin toinen toimiala muodostuu uusiutuvaan energiaan, erityisesti aurinkosähköön, liittyvistä sovellutuksista. Cencorp myy sen omaan teknologiaan pohjautuvaa automaattista aurinkosähkömodulien valmistustekniikkaa, modulien valmistuslinjoja, moduleita sekä modulien avainkomponentteja. Cencorpin tuotevalikoimaan kuuluvat myös EMI suojaukset, RFID-antennit sekä muut joustavat virtapiirit, joita ovat mm.

aurinkosähkömoduleissa käytettävät CBS-johtimet ja matkapuhelinten antennit. Cencorpin pääkonttori on Mikkelissä. Yhtiö on osa suomalaista Savcor-konsernia.