Elovena on ylpeästi suomalainen

Raisio Oyj            Lehdistötiedote 4.6.2014

ELOVENA ON YLPEÄSTI SUOMALAINEN

Ensi vuonna 90-vuotisjuhlavuottaan viettävä Elovena on suomalaisten rakastama, ikoninen brändi, jonka alkuperä tunnetaan. Suomalaisten mielestä Elovena on yksi suomalaisuutta parhaiten kuvaavista elintarvikkeista, ja Elovena onkin sydämeltään suomalainen, kaura kotimaista ja valmistus kotimaassa aina kun mahdollista. 98 % Elovena-tuotteista valmistetaan Suomessa.

Suomalaisten mielestä Elovena on suomalaisuutta 4. parhaiten kuvaava elintarvike, ilmeni Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen.

Laadukas, suomalainen kaura on Elovena-tuotteiden tärkein raaka-aine. Elovena-kaura kasvaa Raision omien sopimusviljelijöiden pelloissa ja sen matka pelloilta suomalaisten ruokapöytiin on hyvin valvottu ja tunnettu. Raisio tekee sopimusviljelijöidensä kanssa jatkuvaa yhteistyötä mm. viljelyn ympäristövaikutusten pienentämiseksi, ja on sitoutunut viljelykonseptillaan Itämeren hyväksi tehtävään työhön.

Toukokuussa Elovena toi markkinoille täyteläiset, maitopohjaiset Elovena Plus Metsämarja & Maito sekä Elovena Plus Kaura & Maito annospikapuurot. Uutuudet on merkitty Ruokaa omasta maasta -merkillä, joka takaa, että tuote on valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista.

Elovena – suomalaista työtä

Suomalainen vilja ja viljaosaaminen pitävät maaseudun elinvoimaisena, tuo työtä viljelijöille, elintarviketeollisuudelle ja kaupalle sekä toimii tärkeässä roolissa osana suomalaista huoltovarmuutta. Esimerkiksi kaikille suomalaisille tutut Elovena-kaurahiutaleet valmistetaan Nokialla sijaitsevalla myllyllä suurella ylpeydellä.

Elovena-tuotteista 98 % valmistetaan Suomessa. Ulkomailla valmistetaan vain sydänmerkityt Elovena Täysjyväkauramurot ja Elovena Täysjyvämuro 4 viljaa, sillä niiden valmistukseen vaadittavaa teknologiaa ei Suomesta löydy. Murot valmistetaan Saksassa Suomesta viedystä kaurasta.

Elovena on mukana suomalaista työtä tukevassa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa. Jos jokainen suomalainen lisäisi suomalaisen työn ostamista kymmenellä eurolla kuukaudessa, syntyisi Suomeen 10 000 työpaikkaa vuodessa.

www.elovena.fi
www.facebook.com/ElovenaSuomi

Lisätietoja
Markkinointipäällikkö Jaana Henriksson, puh. 050 389 0114,  jaana.henriksson(at)raisio.com

Raisio-konserni lyhyesti

Raisio Oyj on kansainvälinen, kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision toiminta on jaettu kahteen yksikköön: Brändeihin ja Raisioagroon. Konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Tšekki, Venäjä, Ukraina, Puola, Viro ja Ruotsi. Raision osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 558 miljoonaa euroa ja liiketulos 39 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 1 900 henkilöä. Raision tunnetuimmat brändit ovat Benecol, Honey Monster, Elovena, Sunnuntai, Nordic, Poppets ja Benemilk.