Ellen utökar sitt samarbete med slovenska Tosama, som idag producerar den probiotiska tampongen, genom distributörssamarbete avseende Ellens produkter på hela Balkan

Danderyd, 2014-09-11 08:01 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen lanserar, genom nytt distributörssamarbete med Tosama i Slovenien, den probiotiska tampongen och intimcremen. Den första ordern för den slovenska marknaden har nu erhållits och senare under vintern lanseras produkterna även i Serbien, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Montenegro och Makedonien.

Tosama i Slovenien har sedan länge producerat Ellens unika probiotiska tampong. Detta samarbete har nu utökats, genom att Tosama även blir Ellens nya distributörspartner för balkanländerna. Tosama är bland de största producenterna av intimhygienprodukter i Europa och har också en väl fungerande säljorganisation på Balkan samt egna butiker i Slovenien. Det nyligen överenskomna distributörssamarbetet omfattar såväl den probiotiska tampongen som Ellens probiotiska intimkräm.  Denna kommer, tillsammans med tampongen, att lanseras i flera länder på Balkan under hösten.

”Vi är glada över att det är Tosama som nu tar hand om försäljningen i dessa länder där vi inte haft någon bra distribution tidigare. Det känns bra att vidareutveckla vårt samarbete med Tosama som är en viktig samarbetspartner för oss. De känner till produkten väl och vi ser fram emot att etablera en bra distribution i dessa länder.”, säger Ingrid Atteryd Heiman, VD på Ellen AB.

Produkterna kommer att säljas under varumärket Natura Femina by Ellen, som är ett redan etablerat varumärke inom kvinnlig intimhygien. Den första ordern har erhållits och leverans kommer att ske under oktober månad.

Därmed når Ellens produkter ytterligare ca 10 miljoner kvinnor i Europa på marknader där vi tidigare inte har haft en försäljning.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, tf VD på telefon 08-412 10 01 eller via epost ia@ellenab.com

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet, dålig lukt och en känsla av att inte vara fräsch i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är Tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen®Probiotisk utvärtes intimkräm som också innehåller Lacto Naturel (LN®). Krämen innehåller dessutom naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.  För ytterligare information: www.ellenab.com