Fremgang i omsætning og udvikling af nyt software

17. september 2014

Årsrapport 2013/14

Fremgang i omsætning og udvikling af nyt software

ChemoMetecs omsætning og resultat har i 2013/14 udviklet sig som forventet. Omsætningen steg med 9,2% til DKK 45,2 mio., og driftsresultatet (EBITDA) blev på DKK 7,4 mio. mod DKK 7,6 mio. i 2012/13. Stigningen i omsætningen dækker over en fremgang på alle markeder undtagen Europa, hvor omsætningen har været uændret. Omsætningen af analyseinstrumenter til tælling og kvalificering af celler steg med 12,8% og afspejler en styrkelse af salgsindsatsen i det forløbne år.

De væsentligste prioriteter i 2013/14 har været den fortsatte styrkelse og udbygning af ChemoMetecs distributionsnet, herunder videreudvikling af salgsorganisationen i USA og England, at videreudvikle virksomhedens produktudbud samt at positionere disse i forhold til eksisterende og nye kunder. Disse aktiviteter vil blive videreført i regnskabsåret 2014/15. Samtidig har vi gennemført en større softwareopdatering på vores analyseinstrumenter og implementeret flere nye applikationer. Begge dele vil være med til at fastholde vores position i markedet”, siger administrerende direktør Michael Eising.

• Baseret på erfaringer og input fra kunder og marked igangsatte ChemoMetec i 2013/14 en større softwareopdatering, der omfatter en strømlining af softwaren til NC-200, NC-250 og NC-3000, og implementering af nye applikationer. Softwareopdateringen blev lanceret kort efter regnskabsårets afslutning.

• Med det opdaterede produktprogram forventer ChemoMetec at kunne forsvare sin markedsposition inden for alle produktområder.
  • I 2012/13 igangsat ChemoMetec udviklingen af et nyt celleanalyseinstrument med det formål at udvikle et high-end billedcytometer til avancerede celleanalyser. Udviklingsarbejdet forløber tilfredsstillende.

• ChemoMetec opnåede i regnskabsåret 2013/14 en omsætning på DKK 45,2 mio. svarende til en stigning på 9,2% i forhold til 2012/13.

• Omsætningen af analyseinstrumenter steg med 12,8%, mens omsætningen af forbrugsvarer steg med 8,7%.

• ChemoMetec opnåede i regnskabsåret 2013/14 et driftsresultat (EBITDA) på DKK 7,4 mio. mod et driftsresultat i 2012/13 på DKK 7,6 mio.

• Årets resultat før skat viser et overskud på DKK 1,2 mio. mod et overskud på DKK 1,1 mio. i 2012/13.

• Resultatet er som forventet ved regnskabsårets begyndelse, mens omsætningen er DKK 0,2 mio. højere end det angivne interval.

Forventninger til 2014/15

• ChemoMetec forventer i regnskabsåret 2014/15 en omsætning i intervallet DKK 45-47 mio. og et driftsresultat (EBITDA) i niveauet DKK 6-8 mio.

• ChemoMetec forventer i 2014/15 at investere DKK 9-11 mio. i produktudvikling, produktionsanlæg og immaterielle rettigheder.

Årsrapport 2013/14 er vedhæftet som bilag til denne meddelelse. Derudover kan årsrapporten downloades på ChemoMetecs hjemmeside www.chemometec.com.

Adm. direktør Michael Eising, ChemoMetec A/S
Telefon (+45) 48 13 10 20