Substansvärdering 2014-09-30

Stockholm 2014-10-08

Som vi tidigare meddelat kommer vi månadsvis rapportera marknadsvärdet på Bolagets innehav.
Nedan redovisas värdet för 2014-09-30.

Bokfört värde:
Tillgångar: 16,80 (17,02) MSEK
EK: 8,76 (9,14) MSEK
Skulder: 8,02(7,88) MSEK

Marknadsvärde:
Tillgångar: 24,50(26,76) MSEK
EK: 8,76(9,14) MSEK
Skulder: 8,02 (7,88) MSEK

Substansvärde:
Bokfört värde: 8,8 MSEK – per aktie 3,37 (3,50)SEK
Marknadsvärde: 16,4 MSEK – per aktie 6,31(7,24) SEK
(2014-09-30: 2 610 000 aktier)

Kommentarer till utvecklingen:
Bolagets substansvärde har under perioden minskat. Det beror i stora drag på nedvärderingen i vårt största innehav Robert Friman Int AB(RF). Vi ser dock långsiktigt på innehavet och ser en framtida värdeökning. RF genomför nu en omorganisering och flytt till Gnosjö vilket på sikt kommer förbättra bolagets resultat, enligt PM från nya VDn.

Stureguld Sverige utvecklas i rätt riktning. Enligt besked från ledningen i Bolaget ska en listning innan årsskiftet vara genomförbart. Under senaste perioden har konkurrenterna droppat av en efter en. Ledningen för Bolaget har i och med det sett positiv effekt och ser minskad konkurrens framöver.

QBNK HOLDING har sedan utdelningen varit såväl upp som ned. Värdet har under september varierat från som lägst 2,20(men idag 2,06) och som högst 2,80. QBNK har en intressant produkt, men innehavet är inte ett kärninnehav.

Inev Studios AB, listat på Aktietorget, är vår minsta investering men bolaget ser allt mer intressant ut. Bolaget meddelade precis att man genomför en riktad emission (godkännande från stämma behövs) för att finansiera expansion utanför Sveriges gränser. Det är främst det förvärvade dotterbolaget Tourn Media AB (www.toun.se) som utvecklats väl och nu ska expansion utanför Sverige påbörjas.

Innehav:
VJ since 1890 Sverige AB 81 857 350 – 28,14 %, Bolaget listat på Aktietorget
QBNK Holding AB 2 511 275 – 10,1 % Bolaget listat på Aktietorget
Inev Studios AB 128 500 – 2,4 %   Bolaget listat på Aktietorget
Stureguld Sverige AB 34 999 911 – 73,25 % Bolaget olistat

Värderingsprinciper: Marknadsvärdet för publika innehav värderas till börskursen vid avstämningsdagen. Vid ej listade/börsnoterade innehav använder vi sista kända transaktionen för varje enskilt bolag som bolagsvärde. Vid värdering av ej listade bolag kommer vi använda försiktighetsprincipen.

För mer information kontakta:

VD - Thomas Jansson
ir@newequityventure.com