Försäljningen av Ellens probiotiska intimkräm ökar

Danderyd, 2014-10-31 08:23 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Försäljningen av Ellens probiotiska intimkräm ökar. 2013 uppgick försäljningen till knappt 500 TSEK. Orderläget för 2014 indikerar att försäljningen för 2014 kommer att öka med 250 procent till 1,2 MSEK. Produkten är nu lanserad i 16 länder genom 10 distributörer och Ellens webbshop. Under hösten har Ellen också bytt kontraktstillverkare och utökat sin produktionskapacitet för den probiotiska intimkrämen.

2013 lanserades ellen® probiotisk intimcreme på marknaden. Fyra av Ellens mindre distributörer lanserade produkten på sina geografiska marknader. Ellen lanserade också sin e-handelsplattform på www.ellen.se och med små marknadsföringsinsatser etablerades en ny försäljningskanal, vilken har skapat en trogen kundkrets som alltjämt handlar den probiotiska intimkrämen på webbshopen.

2014 har ytterligare sex av Ellens distributörer lanserat intimkrämen på sina marknader. I dag finns den probiotiska intimkrämen att köpa i elva länder i Europa. En av Ellens större distributörer, Ellen Vertriebs, som har distributörsavtal avseende Tyskland och Schweiz, fick sin första leverans av den probiotiska intimkrämen under det tredje kvartalet. De har nu lagt ytterligare en order för leverans innan 2014 är slut. I Schweiz har Ellens probiotiska intimkräm tagits emot mycket positivt och blivit listad på butikskedjan Coop som också har Ellens probiotiska tampong. Lanseringen hos Coop har skett på deras 93 största butiker. I Tyskland har den probiotiska intimkrämen lanserats på Ellen Vertriebs webbshop, www.ellen.de och de har också diskussioner igång med inköparna för de större drugstoreskedjorna som indikerat intresse. Navamedic som är Ellens distributör för Skandinavien och Transmeri som ansvarar för Finland har också lanserat den probiotiska intimkrämen på sina marknader. Apotekskedjorna i Sverige har indikerat intresse. Förhoppningen är stor att en lansering av den probiotiska intimkrämen i såväl Sverige som Tyskland blir verklighet under 2015.

Under hösten har Ellen bytt kontraktstillverkare till Linköpings tekniska fabrik (LTF) samt uppgraderat produktionskapaciteten av den probiotiska intimkrämen. Den nya produktionsutrustningen är inte bara större utan också effektivare vilket bland annat förväntas leda till att produktionskostnaderna för den probiotiska intimkrämen minskar. LTF är en kostnadseffektiv och flexibel kontraktsproducent med kosmetika och medicintekniska produkter som specialitet. De är ISO 13485 certifierade liksom Ellen.

Den utveckling vi nu ser för Ellens probiotiska intimkräm är resultatet av det alltmer fokuserade försäljningsarbetet som bedrivits under 2014. Marknadssegmentet för kvinnlig intimhälsa är växande och Ellens probiotiska intimkräm ligger rätt i tiden. Vår produktionsavdelning har också gjort ett bra arbete tillsammans med LTF att få den nya utrustningen att fungera tillfredställande redan vid första produktionstillfället, säger Ingrid Atteryd Heiman, t.f.VD för Ellen

För ytterligare information, vänligen kontakta Ellen AB på tel. 08-412 10 00

Ingrid Atteryd Heiman, t.f. Verkställande direktör

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bl a patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är Tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och Probiotisk utvärtes intimkräm som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Både produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.
För ytterligare information:
www.ellenab.com