Ellen AB anställer ny VD

Danderyd, 2014-11-10 08:29 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen AB har tecknat anställningsavtal med Carina Persson som i februari 2015 tillträder som verkställande direktör för bolaget. Carina Persson har tidigare bland annat varit Sverigechef hos Ferrosan för probiotiska produkter inom marknadssegmentet kvinnlig intimhälsa.

Carina Persson kommer närmast från Sweden Recycling som är ett dotterbolag till Rentokil där hon varit VD. Under fem år dessförinnan var hon Sverigechef på Ferrosan med uppdrag att bygga upp en organisation för att lansera probiotiska kosttillskott, växtbaserade läkemedel, medicintekniska produkter och intimhälsoprodukter hos apotekskedjorna och hälsofackhandeln. I produktportföljen fanns bland annat Vivag som är ett naturläkemedel mot underlivsbesvär som baserades på mjölksyrabakterier. Dessförinnan var hon europeisk produktchef för dentalläkemedel.

”Vi är mycket glada att vi har kunnat attrahera Carina till VD-posten för Ellen AB. Styrelsen är övertygad om att Carina med sin kapacitet och erfarenhet från främst intimhälsa och probiotika kombinerat med hennes erfarenhet av försäljning av snabbrörliga konsumentprodukter i specialbutiker, dvs apotek och hälsofackhandel, redan från start kan utveckla företaget ytterligare i den förändringsprocess som inletts sedan årsskiftet med fokus på prioriterade marknader och lansering av nya spännande produkter”, säger Stefan Appelgren styrelsens ordförande för Ellen.

För ytterligare information, vänligen kontakta Ellen AB på tel. 08-412 10 00

Stefan Appelgren styrelsens ordförande

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bl a patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är Tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och Probiotisk utvärtes intimkräm som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Både produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.
För ytterligare information: www.ellenab.com