Korjaus: Stockmann-konsernin joulukuun ja koko vuoden 2014 alustava liikevaihto

Helsinki, Suomi, 2015-01-09 14:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 9.1.2015 klo 15.30 EET

Stockmann korjaa aiemmin tänään 9.1.2015 julkistettua tiedotettaan, jossa oli virhe Lindexin joulukuun 2014 alustavassa liikevaihtoluvussa. Lindexin euromääräinen liikevaihto laski 5,7 prosenttia joulukuussa 2014 (aiempi virheellinen luku -9,9 prosenttia). Korjaus vaikuttaa myös muotiketjujen ja koko konsernin alustavaan liikevaihtoon joulukuussa 2014 sekä koko vuoden 2014 alustaviin liikevaihtolukuihin.

Korjattu tiedote löytyy kokonaisuudessaan alta.

Stockmann-konsernin joulukuun ja koko vuoden 2014 alustava liikevaihto

Stockmann-konsernin alustava liikevaihto laski edellisvuodesta 10,2 prosenttia ja oli 208,1 miljoonaa euroa joulukuussa 2014. Lasku aiheutui pääosin valuuttakurssien vaikutuksista, erityisesti Venäjän ruplasta, joka heikkeni edellisvuodesta 55 prosenttia euroon nähden. Liikevaihto vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laski 3,8 prosenttia.

Tavarataloryhmän liikevaihto nousi Venäjällä 20 prosenttia ruplissa laskettuna. Erittäin heikosta ruplan kurssikehityksestä johtuen euromääräinen liikevaihto Venäjällä laski 24 prosenttia. Suomessa ja Baltian maissa joulumyynti oli edellisvuotta pienempää kaikissa yksiköissä paitsi Stockmann-verkkokaupassa. Liiketoimintayksikön euromääräinen liikevaihto laski kokonaisuutena 11,4 prosenttia; laskua 8,2 prosenttia Suomessa ja 19,4 prosenttia ulkomailla.

Lindexin liikevaihto oli paikallisvaluutoissa edellisvuoden tasolla ja euromääräinen liikevaihto laski 5,7 prosenttia. Seppälän liikevaihto laski 24,1 prosenttia tai 13,1 prosenttia, kun vuoden 2014 aikana suljettuja 33 myymälää ei huomioida. Muotiketjujen liikevaihto laski kokonaisuutena 8,4 prosenttia. Liikevaihto laski 10,2 prosenttia Suomessa ja 8,0 prosenttia ulkomailla.

Liikevaihto vuonna 2014

Stockmann-konsernin vuoden 2014 alustava liikevaihto oli 1 844,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski edellisvuodesta 9,3 prosenttia tai 5,5 prosenttia vertailukelpoisilla valuuttakursseilla.

Tavarataloryhmän liikevaihto laski 10,5 prosenttia. Liikevaihto kasvoi Baltiassa ja ruplina laskettuna Venäjän tavarataloissa, mutta euromääräinen liikevaihto ulkomailla laski 11,0 prosenttia. Liikevaihto laski 10,2 prosenttia Suomessa.

Lindexin liikevaihto oli paikallisvaluutoissa edellisvuoden tasolla ja euromääräinen liikevaihto laski 5,3 prosenttia. Seppälän liikevaihto laski 21,3 prosenttia. Muotiketjujen liikevaihto kokonaisuutena laski 7,7 prosenttia; laskua 9,3 prosenttia Suomessa ja 7,3 prosenttia ulkomailla.

Stockmannin tilinpäätöstiedote vuodelta 2014 julkistetaan 13.2.2015 klo 8.00. Yhtiön tilinpäätös ja toimintakertomus sekä vuoden 2014 vuosikertomuksen sähköinen versio julkistetaan viikolla 9.

Joulukuun liikevaihto (ilman ALV:a)

12/2014
Me
Tavarataloryhmä Suomi       94,0 -8,2
Tavarataloryhmä ulkomaat    33,0 -19,4
Tavarataloryhmä yhteensä    127,0 -11,4
Muotiketjut Suomi 16,0 -10,2
Muotiketjut ulkomaat  65,1 -8,0
Muotiketjut yhteensä 81,1 -8,4
Jakamaton 0,0
Suomi yhteensä              110,0 -8,4
Ulkomaat yhteensä       98,1 -12,2
Stockmann yhteensä 208,1 -10,2

Tammi-joulukuun liikevaihto (ilman ALV:a)

1-12/2014
Me
ilman lopetettuja
franchising-toimintoja*
Tavarataloryhmä Suomi       745,5 -10,2 -10,6
Tavarataloryhmä ulkomaat    355,1 -11,0 -11,0
Tavarataloryhmä yhteensä    1 100,6 -10,5 -10,7
Muotiketjut Suomi 136,5 -9,3 -9,3
Muotiketjut ulkomaat  607,1 -7,3 -7,3
Muotiketjut yhteensä 743,6 -7,7 -7,7
Jakamaton 0,3
Suomi yhteensä              882,3 -10,0 -10,3
Ulkomaat yhteensä       962,1 -8,7 -8,7
Stockmann yhteensä 1 844,5 -9,3 -9,5

Muutos-%: muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kauteen.
* Muutos verrattuna liikevaihtoon, jossa ei ole mukana 1.3.2013 lopetettuja Zara-franchising-toimintoja Suomessa.

Lisätietoja:
Pekka Vähähyyppä, talousjohtaja, puh. (09) 121 3351