FLSmidth sælger Cembrit for 1,1 mia. kroner

Selskabsmeddelelse til Finanstilsynet 01-2015, 12. januar 2015

FLSmidth har i dag underskrevet en aftale med et selskab i Solix AB koncernen om salg af alle aktier i Cembrit Holding A/S. Cembrit er en af de førende distributører og producenter af fibercement produkter i Europa.

Prisen på aktierne er blevet aftalt til DKK 1,1 mia. (entreprise value på gældfri basis).

Køberen er et konsortium af investorer anført af Solix AB koncernen. Solix' strategi er at fastholde og videreudvikle Cembrit som den førende distributør og producent af fibercement produkter i Europa.

Cembrit har været en del af FLSmidth koncernen siden 1927. Salget af Cembrit afslutter FLSmidths frasalg af byggematerialeselskaber, en proces der startede for 10 år siden med frasalget af Aalborg Portland og Unicon.

Cembrit-salgsprocessen blev igangsat i august 2012 men blev midlertidigt standset i august 2013, da det på daværende tidspunkt ikke var muligt at finde den rette nye ejer af Cembrit. Det blev besluttet at udsætte salgsprocessen i 3-4 år, i løbet af hvilken periode en ny bestyrelse, nye salgsinitiativer og produktivitetsforbedringer ville blive igangsat, en proces der for øjeblikket er godt på vej. FLSmidth blev imidlertid fornylig kontaktet af Solix koncernen, der præsenterede et attraktivt uopfordret tilbud, der førte til aftalen, der er blevet underskrevet i dag.

"Det er min faste overbevisning, at vi på alle parametre er kommet frem til en tilfredsstillende aftale ved at sælge Cembrit til en ny ejer, der ønsker at videreudvikle og udvide forretningen til fordel for både medarbejdere og kunder," udtaler koncerndirektør Bjarne Moltke Hansen, FLSmidth.

Transaktionen forventes at blive endeligt afsluttet i løbet af 1. kvartal 2015.

Finansielle konsekvenser af salget
Salget af Cembrit forventes at have en positiv indflydelse på FLSmidths resultat fra "ikke fortsættende aktiviteter" i 1. kvartal 2015 afhængig af balancen ved transaktionens afslutning.

Købssummen vil blive betalt i tre rater. Den første og anden rate vil blive betalt i 1. kvartal 2015, og sidste rate på DKK 125 mio. vil blive betalt 12 måneder efter transaktionens afslutning.

Ifølge IFRS regnskabsstandarder vil Cembrit blive reklassificeret som "ikke fortsættende aktiviteter" i årsrapporten for 2014, og som en konsekvens heraf bliver Cembrit ekskluderet fra FLSmidth-koncernens helårsforventninger.

Som følge af Cembrits reklassificering bliver FLSmidths forventninger til koncernomsætningen i 2014 teknisk justeret til DKK 19,5-22,5 mia. (tidligere DKK 21-24 mia.). EBITA-marginen for koncernen forventes stadig at blive 7-9% og ROCE 11-13%. Omsætningen for Cembrit forventes i 2014 at blive cirka DKK 1,5 mia. og EBITA-marginen 3-5%.

----------

Henvendelser om denne meddelelse kan rettes til koncerndirektør Bjarne Moltke Hansen, FLSmidth & Co. A/S på tlf. 36 18 18 00.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com.

Vagn Ove Sørensen
Bestyrelsesformand, FLSmidth & Co. A/S

Bjarne Moltke Hansen
Koncerndirektør, FLSmidth & Co. A/S