Ellen utökar produktportföljen med ett nytt självdiagnosticerande pH-test

Danderyd, 2015-01-26 08:31 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen AB har erhållit distributionsrättigheterna för det självdiagnosticerande pH-testet - ”pH Control”, för vaginalt bruk. Det är en medicinteknisk produkt och tillverkare är det franska bolaget Biosynex S.A. Produkten kommer att presenteras för distributörerna under det första kvartalet och lansering sker succesivt under 2015.

Många kvinnor har återkommande problem med obalans i underlivet. Orsaken till det är oftast relaterad till ett för högt pH-värde i slidan. Med denna självdiagnosticerande pH-sticka kan kvinnan enkelt själv undersöka om pH i slidan har en normal surhet. Obalans avseende pH halten i vagina kan vara symptom på att något inte står rätt till. En tidig åtgärd kan medföra att man kan förhindra att en sjukdom bryter ut. Kan kvinnan själv rätta till pH balansen med egenvård kan kvinnan undvika onödigt läkarbesök. Ändras inte pH-halten och obalansen kvarstår efter kort tid bör kvinnan dock söka läkarvård.

”Självdiagnosticerande tester är en marknad som växer. Den här produkten passar mycket bra in i vårt sortiment av intimhälsoprodukter eftersom Ellen saluför egenvårdsprodukter såsom probiotisk tampong, probiotisk utvärtes intimkräm, intim cleansing foam och intim deo”, säger Ingrid Atteryd Heiman, tf VD hos Ellen AB

"Vi är mycket nöjda över att ha skrivit samarbetsavtal för vårt vaginala pH-test med Ellen AB. Vår unika produkt är mycket enkel att använda och passar bra in i Ellens sortiment med intimvårdsprodukter. Vi är övertygade om att vi genom Ellens distributörsnätverk med stor framgång kommer att nå kvinnor i Europa”, säger Thierry Paper, CEO på Biosynex.

För ytterligare information:
Ingrid Atteryd Heiman, tf VD på telefon 08-412 10 00 eller via epost ia@ellenab.com

Om Ellen
Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bl a patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är Tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och Probiotisk utvärtes intimkräm som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Både produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com