Osakkeenomistajien ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle Keskon hallituksen kokoonpanoksi ja palkkioiksi

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 10.02.2015 KLO 09.30 1(2)

Kesko Oyj:n osakkeenomistajat, joilla on yhteensä yli 10 % yhtiön osakkeiden tuottamasta äänimäärästä, ovat tehneet ehdotuksen 13.4.2015 pidettävälle varsinaiselle yhtiökokoukselle hallituksen jäsenmäärästä, jäsenistä, palkkioista ja kulujen korvausperusteista.

Ehdotus hallituksen jäsenten lukumääräksi ja jäseniksi

Kesko Oyj:n osakkeenomistajat, joilla on yhteensä yli 10 % yhtiön osakkeiden tuottamasta äänimäärästä, ovat ehdottaneet, että yhtiön varsinainen yhtiökokous päättäisi hallituksen jäsenmääräksi seitsemän (7) ja että hallituksen jäseniksi valittaisiin yhtiöjärjestyksen mukaiselle kolmen vuoden toimikaudelle kauppias Esa Kiiskinen, diplomikauppias, kauppatieteiden maisteri Tomi Korpisaari, kauppias Toni Pokela ja eMBA Mikael Aro (uusi jäsen), kauppatieteiden maisteri Matti Kyytsönen (uusi jäsen), kauppatieteiden maisteri Anu Nissinen (uusi jäsen) ja oikeustieteen kandidaatti, LL.M. (Columbia University) Kaarina Ståhlberg (uusi jäsen).

Ehdotetuista uusista jäsenistä eMBA Mikael Aro (s. 1965) toimii VR-Yhtymä Oy:n toimitusjohtajana. Aikaisemmin hän on ollut Carlsberg Breweries AS:n Senior Vice Presidentinä (Northern Europe) ja Oy Sinebrychoff Ab:n toimitusjohtajana. Päätoimensa lisäksi Aro toimii tällä hetkellä hallituksen puheenjohtajana Nordic Cinema Groupissa. Lisäksi hän on hallituksen jäsen Elinkeinoelämän keskusliitossa, Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiössä, Palvelualojen työnantajat PALTA ry:ssä, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmassa, Altia Oyj:ssä ja East Office of Finnish Industries Oy:ssä. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa Panimoliiton, Suomalais-Venäläisen kauppakamarin, Carlsberg Danmark AS:n ja Finnkino Oy:n hallituksen puheenjohtajana, Elintarviketeollisuusliiton 1. varapuheenjohtajana sekä Oy Sinebrychoff Ab:n hallituksen jäsenenä. Aro ei omistanut Keskon osakkeita 23.1.2015.

Kauppatieteiden maisteri Matti Kyytsönen (s. 1949) toimii Silverback Consulting Oy:n hallituksen puheenjohtajana. Aikaisemmin hän on työskennellyt toimitusjohtajana ISS Palvelut Oy:ssä, Esselte Oy:ssä ja Oy Perkossa. Tämän lisäksi hän on työskennellyt muun muassa laskentapäällikkönä Insinööritoimisto Oy Vestossa ja financial analystinä Oy Mobil Oil Ab:ssa. Kyytsönen toimii tällä hetkellä hallituksen jäsenenä myös Eltel Ab:ssä, Esperi Care Oy:ssä, Lindström Invest Oy:ssä, KP Tekno Oy:ssä ja Helsingin Satama Oy:ssä. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa hallituksen jäsenenä Oy Center-Inn Ab:ssa, Palvelutyönantajat ry:ssä ja Elinkeinoelämän keskusliitossa sekä hallituksen puheenjohtajana Kiinteistöpalvelut ry:ssä. Lisäksi hän on toiminut Työttömyysvakuutusrahaston hallintoneuvoston jäsenenä ja puheenjohtajana sekä Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman hallintoneuvoston jäsenenä. Kyytsönen omisti 26.1.2015 185 Keskon B-osaketta.

Kauppatieteiden maisteri Anu Nissinen (s. 1963) toimii Era Content Oy:n toimitusjohtajana. Aikaisemmin hän on toiminut Sanoma Media Finland Oy:n toimitusjohtajana, Sanoma Entertainment Oy:n toimitusjohtajana, Welho/Helsinki Televisio Oy:n toimitusjohtajana, Helsinki Televisio Oy:n markkinointijohtajana sekä useissa markkinointitehtävissä Oy Sinebrychoff Ab:ssä. Päätoimensa lisäksi Nissinen toimii tällä hetkellä hallituksen jäsenenä DNA Oy:ssä, F-Secure Oyj:ssä ja Siili Solutions Oyj:ssä. Nissinen ei omistanut Keskon osakkeita 26.1.2015.

Oikeustieteen kandidaatti, LL.M. (Columbia University) Kaarina Ståhlberg (s. 1966) toimii lakimiehenä ja itsenäisenä ammatinharjoittajana. Aikaisemmin hän on toiminut Fortum Oyj:n juridisena neuvonantajana ydinvoimalatoiminnassa, sekä Fortum Oyj:n lakiasiainjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä, lakimiehenä asianajotoimisto White & Case Oy:ssä sekä Nokia Oyj:n Vice Presidentinä ja Assistant General Counselina sekä Mobile Phones Legal -osaston Vice Presidentinä. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa Helsingin Kauppakamarin hallituksen jäsenenä. Ståhlberg ei omistanut Keskon osakkeita 26.1.2015.

Kaikkien hallituksen jäseniksi ehdotettujen henkilötiedot ja tarkemmat tiedot heidän aikaisemmista tehtävistään ovat nähtävillä yhtiön internet-sivuilla www.kesko.fi/yhtiokokous.

Ehdotus hallituksen jäsenten palkkioiksi ja kulujen korvausperusteiksi

Lisäksi kyseiset osakkeenomistajat ehdottavat, että hallituksen jäsenten palkkiot ja kulujen korvausperusteet päätettäisiin pitää ennallaan. Palkkiot ja kulujen korvausperusteet ovat seuraavat:

- hallituksen puheenjohtaja, vuosipalkkio 80 000 euroa,

- hallituksen varapuheenjohtaja, vuosipalkkio 50 000 euroa,

- hallituksen jäsen, vuosipalkkio 37 000 euroa,

- kokouspalkkio hallituksen ja sen valiokunnan kokouksesta 500 euroa kokoukselta, ja valiokunnan puheenjohtajalle, joka ei ole hallituksen puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja, maksetaan valiokunnan kokouspalkkiona kuitenkin 1 000 euroa kokoukselta,

- hallituksen jäsenten päiväraha maksetaan ja matkakustannukset korvataan Keskon matkustussäännön mukaisesti.

Yllämainitut ehdotukset sisällytetään yhtiökokouskutsuun, joka julkaistaan erikseen.

Lisätietoja antaa johtaja Anne Leppälä-Nilsson, puh. 010 53 22347.

Kesko Oyj

Merja Haverinen