Årsrapport for FLSmidth & Co. A/S 1. januar til 31. december 2014

Selskabsmeddelelse til Finanstilsynet nr. 02-2015, 12. februar 2015

Bestyrelsen og koncerndirektionen for FLSmidth & Co. A/S har i dag behandlet og vedtaget årsrapporten for 1. januar - 31. december 2014.

Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med International Financial Reporting Standards som godkendt af EU. Årsregnskabet aflægges i overensstemmelse med årsregnskabsloven. Årsregnskabet udarbejdes herudover i overensstemmelse med danske oplysningskrav for børsnoterede selskaber.

Få adgang til årsrapporten på engelsk via FLSmidths website:

www.flsmidth.com/reports

Adm. koncernchef, Thomas Schulz, FLSmidth & Co. A/S udtaler; "Vi leverer solidt 2014 resultat i et udfordrende marked. Vi forøgede vores overskud med mere end 1,5 mia. kr. og skabte et stærkt cash flow. Vores mellem- og langsigtede forventninger til markedet er gode, og vi bruger tiden nu i bunden af industrikonjunkturen til at trimme og positionere FLSmidth til det kommende opsving. Sidst men ikke mindst, er vi godt forberedte til et udfordrende 2015, hvor vi forventer at forbedre vores markedsposition".

Årsrapportens hovedkonklusioner er:
Omsætning og indtjening på linje med forventningerne for koncernen. Højeste pengestrøm fra driftsaktivitet i fem år. Rekordhøj omsætning i Customer Services. Svag ordreindgang, hvilket afspejler konjunkturnedgangen. Yderligere effektivitetstiltag og tilpasning af forretningen til markedssituationen. Ordreindgangen forventes at stige i 2015, hvilket vil være understøttet af den nye divisionsstruktur. Foreslået udbytte 9 DKK per aktie.

Resultatudvikling i 2014
Ordreindgangen faldt 15% til DKK 17.761m (2013: DKK 20.911m)

Ordrebeholdningen faldt 15% til DKK 19.017m (2013: DKK 22.312)

Driftsresultatet før af- og nedskrivninger af immaterielle aktiver (EBITA) steg 56% til DKK 1.627m (2013: DKK 1.042m), svarende til en EBITA-margin på 7,7% (2013: 4,1%)

Driftsresultatet (EBIT) beløb sig til DKK 1.220m (2013: DKK -270m), svarende til en EBIT-margin på 5,8% (2013: -1,1%)

Årets resultat udgjorde DKK 813 mio. (2013: DKK -784 mio.) inklusive resultat af ikke fortsættende aktiviteter på DKK 44 mio. (2013: DKK -56 mio.)

Pengestrømme fra driftsaktivitet udgjorde DKK 1.298m in 2014 (2013: DKK -157m)

Forrentet nettogæld udgjorde DKK 4.499m (ultimo 2013: DKK 4.718m)

Arbejdskapital (inklusiv Cembrit) udgjorde DKK 2.404m (ultimo 2013: DKK 2.382m). Arbejdskapital (eksklusiv Cembrit) udgjorde DKK 2.164m, svarende til 10,2% af omsætningen ved udgangen af 2014 (2013: 8,4% af omsætningen)

Afkast af investeret kapital (ROCE) steg til 11% (2013: 7%)

Resultatudvikling i 4. kvartal 2014
Pengestrømme fra driftsaktivitet forbedret betydeligt idet arbejdskapitalen faldt i 4. kvartal. Omsætningen var på linje med forventningerne, mens marginerne faldt sekventielt i alle divisioner. Ordreindgangen skuffede på grund af den globale geopolitiske usikkerhed.

Ordreindgangen faldt 33% til DKK 3.775m (Q4 2013: DKK 5.616m)

Omsætningen faldt 16% til DKK 5.911m (Q4 2013: DKK 7.046m)

Driftsresultatet før renter, skat, af- og nedskrivninger (EBITDA) steg 63% to DKK 483m (Q4 2013: DKK 297m), svarende til en EBITDA-margin på 8,2% (Q4 2013: 4,2%)

Driftsresultatet før af- og nedskrivninger af immaterielle aktiver (EBITA) udgjorde DKK 400m (Q4 2013: DKK 250m), svarende til en EBITA-margin på 6,8% (Q4 2013: 3,5%)

Driftsresultatet (EBIT) steg 187% to DKK 255m (Q4 2013: DKK 89m), svarende til en EBIT-margin på 4,3% (Q4 2013: 1,3%)

Bruttoresultatet udgjorde DKK 1.282m (Q4 2013: DKK 1.290m)

Pengestrømme fra driftsaktivitet udgjorde DKK 739m (Q4 2013: DKK 77m)

Udbytte
Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at der for 2014 udbetales et udbytte på DKK 9 pr. aktie (2013: DKK 2). Dette svarer til en udbytteprocent på 3,3% (2013: 0,7%) og en udbytteandel på 55% (2013: N/A).

Langsigtede finansielle mål for de fire nye divisioner:
Vækst (over cyklussen)
Customer Services: 5-10%
Product Companies: 5-10%
Minerals: 5-6%
Cement: 3-5%

EBITA% (over cyklussen)
Customer Services: >15%
Product Companies: 12-15%
Minerals 3-8%:
Cement 3-8%:

Arbejdskapital i pct. af omsætningen
Customer Services: 15-20%
Product Companies: ~15%
Minerals Negativ
Cement Negativ

Langsigtede økonomiske målsætninger
Langsigtede økonomiske målsætninger for FLSmidth under normale markedsvilkår:

Årlig vækst i omsætningen over markedsgennemsnittet
EBITA-margin 10-13%
ROCE*) >20%
Skatteprocent 32-34%
Finansiel gearing (NIBD/EBITDA) <2
Egenkapital andel >30%
Udbytteandel 30-50% af årets resultat

*) ROCE: Afkast af investeret kapital beregnet før skat som EBITA divideret med gennemsnitlig investeret kapital inklusive goodwill.

Forventninger til 2015
I 2015 forventer FLSmidth & Co. A/S en koncernomsætning på DKK 19-21 mia. (2014: DKK 21.1 mia.) og en EBITA-margin på 9-10% (2014: 7,7%)

Afkastet af den investerede kapital forventes at være 12-14% i 2015 (2014: 11%)

Den effektive skatteprocent forventes at være 31-35% (2014: 35%), og pengestrømme fra investering forventes at være omkring DKK -0,4 mia. eksklusive opkøb og frasalg (2014: DKK -0,4 mia.)

--------------------------------------------------

Spørgsmål til denne meddelelse bedes rettet til adm. koncernchef Thomas Schulz på +45 36 18 18 00.

Der afholdes investor- og pressemøde samt telefonkonference vedrørende regnskabsmeddelelsen i dag kl. 14:00 på selskabets hovedadresse.

Se nærmere detaljer herom på:

FLSmidth & Co. A/S
Corporate Communications & Investor Relations