Fem kommuner väljer e-arkiv som molntjänst från Formpipe

Formpipe får tilldelningsbeslut från fem kommuner i Stockholm gällande Long-Term Archive. Det totala ordervärdet uppskattas till cirka 22 Mkr över en åttaårsperiod.

Tilldelningsbeslutet gäller en avtalsperiod om fyra år med optioner om förlängning på ytterligare fyra år. Det totala anbudspriset gäller investeringar för e-arkiv som molntjänst, införande och anslutning av flera system över en åttaårsperiod, enligt prismodellen som satts upp av de fem kommunerna i anbudsunderlaget. Upphandlingen av e-arkiv som tjänst har gjorts i samverkan mellan kommunerna Täby, Sollentuna, Vallentuna, Järfälla och Upplands Väsby.

– Vi har under en längre tid uppmärksammat ett uppdämt behov att komma igång med e-arkivlösningar bland Sveriges kommuner och nu ser vi att projekten prioriteras och investeringarna i våra e-arkivlösningar ökar, säger Christian Sundin, vd för Formpipe.

Myndigheter, kommuner, landsting, regioner och kommunala bolag behöver IT-stöd för att elektroniskt kunna lagra och återsöka de tusentals handlingar och ärenden som hanteras. För detta krävs e-arkiv för långtidsbevarande med funktionalitet för att kunna ansluta och arkivera önskat informationsinnehåll, från en mängd olika system. I offentlig sektor finns tydliga krav och regler för hur information ska sparas och arkiveras för framtiden.

– Vi ser en gradvis ökning av efterfrågan för molntjänster.  För oss som leverantör är detta positivt, intäkterna är till 100 % repetitiva och vi vet av erfarenhet att våra kunder investerar långsiktigt i våra produkter och ökar sitt utnyttjande över tiden, fortsätter Christian Sundin, vd för Formpipe.

Tilldelningsbeslutet ger affären till Formpipe och i enlighet med lagen om offentlig upphandling följer nu en avtalsspärr om 10 dagar innan avtal kan tecknas med respektive kommun. Under denna period kan andra leverantörer ansöka om överprövning hos förvaltningsdomstolen.

För ytterligare information, kontakta:
Christian Sundin, vd och koncernchef för Formpipe, +46 705-67 73 85

_______________________________________________

Informationen är sådan som Formpipe Software AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande torsdag den 18 juni 2015.

Formpipe utvecklar och levererar ECM-produkter och lösningar för att strukturera information i större företag, myndigheter och organisationer. ECM-produkter hjälper organisationer att fånga, hantera, distribuera och sätta information i ett sammanhang. Bolagets programvaror skapar ökad effektivitet, sänkta kostnader och minskad riskexponering. Formpipe etablerades 2004 och har kontor i Sverige, Danmark, Storbritannien, Nederländerna och USA. Formpipes aktie är noterad på NASDAQ Stockholm.

press_2015_06_18.pdf