Delårsrapport Sparbanken Syd

Ystad, 2015-08-25 16:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Fortsatt stark finansiell stabilitet.
Sparbanken Syd uppvisar efter första halvåret en fortsatt stark finansiell stabilitet med en kapitalposition som med god marginal uppfyller de nya kapitalkraven.

Bankens affärsvolym har ökat med 1,6 Mdr och uppgår till 26,9 Mdr och periodens resultat efter skatt uppgår till 17 Mkr efter första halvåret 2015. Räntenettot har påverkats av marknadsläget med negativa räntor och minskade med 10 % samtidigt som provisionsnettot ökade med 14 % till följd av en stark börsutveckling och tillväxt inom förmedlade bolån.

En långsiktig bank.
- Med grund i vår starka finansiella ställning ska vi förvalta vår historia sedan 1827, ge kunderna en enkel och tillgänglig sparbank och därigenom fortsätta att främja sparande och hållbar tillväxt i många år framöver, säger Sparbanken Syds VD Susanne Kallur.
Om Sparbanken Syd

Vid frågor eller mer information vänligen kontakta:
Susanne Kallur, VD

Tel: 0411-82 21 60, susanne.kallur@sparbankensyd.se
Andreas Narsell, marknadschef
Tel: 0411-82 21 57, andreas.narsell@sparbankensyd.se

Om banken:
Sparbanken Syd är landets äldsta äkta sparbank och grundades 1827. Affärsvolymen är idag närmare 27 miljarder. Vi erbjuder våra kunder på såväl privat- som företagssidan ett brett spektra av finansiella tjänster och välutbildade och engagerade rådgivare. Vi har ca 180 medarbetare i åtta olika regioner på våra kontor i södra Skåne samt Telefonbank, Internet- och Mobilbank. Sparbanken Syd är en helt fristående sparbank och har inga aktieägare. Istället återinvesterar vi via vår stiftelse en del av vår vinst i vårt verksamhetsområde. Läs mer på www.sparbankensyd.se

Delårsrapport Sparbanken Syd 2015-06-30.pdf