Ellen ABs fastlagda strategi fokuserar på tillväxt i Europa

Danderyd, 2015-09-21 08:22 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen AB har arbetat igenom sin strategi och beslutat att företagets huvudfokus för de närmaste tre åren är tillväxt i Europa. Den ska åstadkommas med en bredare produktportfölj inom kvinnlig intimhälsa, utlicensiering av företagets probiotiska stammar och ökad marknadsföring finansierad av Ellen AB tillsammans med distributörerna. Företaget gör bedömningen att satsningen kommer kunna finansieras med befintligt kapital.

Ellen AB har fastställt några förändringar i sin strategi och det övergripande målet är en tillväxt med ökat fokus på Europa. Bedömningen är att nuvarande verksamhetsområde har outnyttjad potential som kan generera ökad tillväxt med bibehållen bruttomarginal förutsatt att Ellen investerar i marknadsföring tillsammans med befintliga distributörer. Det är ett nytt förhållningssätt och arbetssätt inom Ellen AB. Hittills har försäljningen av Ellens produkter helt förlitat sig på marknadsinvesteringar som genomförts och bekostats av distributörerna.

Marknadsföringsinsatserna ska riktas mot de primära försäljningskanalerna apotek, drugstores, internet, direktdistribution och abonnemangsförsäljning.

Den strategiska förändring som genomfördes 2014 ligger fast och innebär att Ellen AB är ett imtimhälsoföretag med en attraktiv produktportfölj för kvinnor i alla åldrar. Nytt är att produktportföljen ska bestå av både registrerade premiumprodukter och konsumentprodukter med naturliga ingredienser. Styrelsen har också lagt fast att Ellen ska söka samarbeten där företagets probiotiska stammar kan utlicensieras mot royalty.

”Det känns positivt att Ellen AB nu har stakat ut en tydlig inriktning och väg för hur vi ska fokusera resurserna under de närmaste åren för att uppnå vår målsättning med en ökning i tillväxttakten. Jag ser med tillförsikt fram emot att tillsammans med Ellens team verkställa den nya strategin som innehåller flera tydliga och konkreta målsättningar” säger Carina Persson, VD hos Ellen AB.

För ytterligare information:
Carina Persson, VD på telefon 08-412 10 00 eller via epost cp@ellenab.com

Om Ellen
Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Både produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). aaRemium Nordic AB är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com