Ellens ekonomi fortsätter att utvecklas positivt

Danderyd, 2015-10-13 08:20 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Försäljningsintäkterna det tredje kvartalet 2015 uppgick till 3 329 (3 257) KSEK, vilket är en ökning med två procent jämfört med samma period förra året.

Bruttomarginalen för perioden har ökat till 42 procent jämfört med motsvarande period 2014 (40 procent).

I vår halvårsrapport för 2015 rapporterade vi att Ellen uppnått positivt kassaflöde (37 KSEK). Kassaflödet är fortsatt positivt även under det tredjekvartalet (255 KSEK).

Lanseringen av intimkrämen på allt fler marknader under 2015 har givit en stabil intäktsökning och produkten står nu får 14 procent av Ellens totala försäljning att jämföras med fem procent vid samma period 2014.

Försäljningen i Skandinavien har också haft en positiv utveckling och står för 11 procent av Ellens försäljning. Det beror dels på ett framgångsrikt arbetssätt hos vår distributör, men också för att Ellen har investerat i marknadsföring på den skandinaviska marknaden för att stödja de aktiviteter som den skandinaviska distributören genomfört. Intimkrämen finns bland annat nu i fyra apotekskedjors sortiment i Sverige.

”Det tredje kvartalets siffror visar på att Ellens ekonomiska utveckling går åt rätt håll. Den nya strategi som styrelsen lade fast för några veckor sedan har nu också givit organisationen en tydlig väg framåt för fortsatt positiv utveckling av Ellen” säger Carina Persson, VD hos Ellen AB.

Resultat i korthet
(KSEK)
Q3 2015 Q3 2014 Q3 2013 Ackumulerat 2015 Ackumulerat 2014
Intäkter från försäljning