Patenttvist avgjord mellan Ellen AB och SCA vars resultat inte får praktisk betydelse för Ellen

Danderyd, 2016-01-26 08:23 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Sedan 2009 har en patenttvist pågått mellan Ellen AB och SCA. Den är nu avslutad och innebär att Ellen AB behåller patenten avseende de viktigaste mjölksyrabakterie-stammarna LN 99 och LN 113, vilka finns i Ellens probiotiska tampong och intimkräm.

Ellen fick 2002 ett patent registrerat för produktionsprocessen vid tillverkning av ellen® probiotisk tampong och 2003 blev patenten för fem specifika bakteriestammar registrerade. Tre av dessa mjölksyrabakteriestammar används i Ellens probiotiska produkter. Båda patenten ifrågasattes 2009 av SCA och en patenttvist har sedan dess pågått. Under november 2015 blev parterna kallade till Hearing hos EPO (European Patent Organisation) och utfallen från dessa Hearings har nu tillkännagivits.

Utfallet blev att Ellen upprätthåller patentskyddet för Ellens bakteriestammar LN 99 och LN 113. Däremot behåller inte Ellen patentet för LN 40 som också ingår i Ellens produkter, men den bakteriestammen har mindre betydelse för produktens egenskaper. EPO´s beslut är slutgiltigt och kan inte överklagas av någon av parterna.

Ellen kommer inte göra någon förändring i produkternas formulering utan de kvarstår i sina befintliga utföranden. Produkterna är väletablerade och har funnits under lång tid på flera marknader och det finns även dokumentation kring dem.

EPO avslog de yrkanden som fanns inlämnade beträffande produktionspatentet och Ellen har valt att i detta ärende inte gå vidare. Det innebär att vårt produktionspatent inte längre har giltighet i Europa. Produktionsprocessen har över tiden vidareutvecklats och förfinats. Med den långa erfarenheten företaget har idag är det Ellens bedömning att produktionspatentet har spelat ur sin roll.

”Det känns skönt att vi fått ett avgörande i denna långdragna tvist och att vi bibehåller de patent som har verklig och praktisk betydelse för oss, dvs de viktigaste bakteriestammarna för våra probiotiska produkter. Rent kommersiellt kommer besluten i patentärendena inte innebära några direkta skillnader för oss.”, säger, VD Carina Persson.

För ytterligare information:
Carina Persson VD, på telefon 08-412 10 00 eller via epost cp@ellenab.com

Om Ellen
Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com