Sparbanken Syds årsredovisning och kommuniké 2015

Sparbanken Syd fortsätter växa!

Ystad, 2016-02-26 13:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --
Hög kundaktivitet och ökad kundtillströmning ligger bakom utvecklingen. Bankens affärsvolymer ökade under året med 12 % och uppgår nu till 28 miljarder kronor. Öppnandet av kontor i Lomma och fusionen med Frenninge sparbank i Sjöbo kommun innebär att banken nu är verksam på flera håll i Skåne.

- Alla tjänar på en ärlig och enkel bank med personligt bemötande. Vi har all fokus på kunden och målet är att förbättra kundupplevelsen både i våra fysiska och digitala kundmöten, säger Susanne Kallur, Sparbanken Syds VD.

Ett styrkebesked på kundernas nöjdhet är även bankens förstaplacering på den årliga SKI-mätningen (Svenskt kvalitetsindex) över Skånes mest nöjda företagskunder. Även på privatsidan ligger Sparbanken Syd över det svenska genomsnittet.

Sparbanken Syd uppvisar ett resultat efter skatt på 19 miljoner kronor. Kapitalrelationen hamnar på 20,4 %, vilket visar på en fortsatt stark finansiell ställning. Omställningskostnader av engångskaraktär belastar resultatet under 2015 och kommer så även göra under 2016. Investeringarna görs för att säkerställa en fortsatt modern och självständig sparbank.

Vid frågor eller mer information vänligen kontakta:

Susanne Kallur, VD
Tel: 0411-82 21 60, susanne.kallur@sparbankensyd.se

Andreas Narsell, marknadschef
Tel: 0411-82 21 57, andreas.narsell@sparbankensyd.se

Sparbanken Syds årsredovisning, bokslutskommuniké och rapport över risk- och kapitalhantering för 2015 har offentliggjorts och finns tillgängliga på Sparbanken Syds webbplats www.sparbankensyd.se