Brexithotet ökar risken för turbulens i sommar

Aktia Bank Abp
30.5.2016

I sommar är det Europa som står för showen på den globala marknadsscenen. Brexit-omröstningen närmar sig vilket kommer att förorsaka mycket turbulens under de kommande veckorna. Om utfallet blir ett utträde ur Europeiska unionen (EU) kan vi vänta oss fortsatt ovisshet.

– Alla ögon riktas på vad britterna fattar för beslut i folkomröstningen den 23 juni. Trots att de flesta tunga ekonomiska analyserna pekar på negativa ekonomiska effekter av ett Brexit ser valet ut att bli mycket jämnt, konstaterar Aktias chefsekonom Heidi Schauman. – Brexit skulle vara ett steg ut i det okända och skulle skaka både EU:s och hela Europas grundvalar.

Måttlig tillväxt och Kinaoro

Den globala ekonomin fortsätter att växa i måttlig takt och speciellt den europeiska ekonomin har fått mera vind i seglen under början av året. Tillväxten i världen stöds fortsättningsvis av den expansiva centralbankspolitiken. Samtidigt ser vi tecken på att inflationstrycket långsamt börjar byggas upp, speciellt på andra sidan Atlanten, vilket trots måttliga marknadsförväntningar talar för åtstramning i den amerikanska penningpolitiken under de kommande åren.

Men trots att fokus nu är på Europa så är den kinesiska ekonomiska situationen och förändringstrycket fortsättningsvis den största källan till oro i världsekonomin även om Kinaoron inte varit på ytan under de senaste månaderna.

Finland: anspråkslöst

I Finland väntar vi ännu på besked om konkurrenskraftsavtalets utformning och omfattning. I väntan på reformer som på riktigt kunde förbättra de långsiktiga ekonomiska förutsättningarna har vi under våren sett några ljusglimtar speciellt inom byggnadssektorn.

Trots en modest förbättring inom några sektorer, är helhetsutsikterna för den finländska ekonomin väldigt anspråkslösa. Den ekonomiska tillväxttakten är enligt Aktias prognos 0,9 % för 2016 och 1,0 % för 2017. För att Finland någon gång igen ska uppnå stark ekonomisk tillväxt krävs nu långtgående ekonomiska reformer, främst arbetsmarknadsreformer.

Även om arbetslösheten inte längre stiger har en mycket dramatisk tudelning skett på arbetsmarknaden och andelen långtidsarbetslösa stiger snabbt, vilket understryker att en reform av arbetsmarknaden absolut är nödvändig, säger Schauman. Arbetsmarknaden återhämtade sig aldrig till fullo efter 90-talets kris och nu riskerar långtidsarbetslösheten än en gång bli det verkliga måttet på krisens omfattning.

Mera information: Chefsekonom Heidi Schauman, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6708

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på 900 personer på 50 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com

Aktia Bank Abp Ekonomisk Översikt maj 2016.pdf