Klinisk studie på Ellens probiotiska intimkräm antagen för publicering

Danderyd, 2016-06-07 07:49 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- En klinisk randomiserad dubbelblindstudie på ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème visar positiva resultat för kvinnorna som använt Ellens intimkräm. Studien har genomförts i ett samarbete mellan Karolinska Institutet och gynekologkliniken på Danderyds sjukhus. Studien har nu antagits för publicering i läkartidskriften Gynecologic and Obstetric Investigation.

I ett samarbete mellan Karolinska Institutet och gynekologkliniken på Danderyds sjukhus har en klinisk randomiserad dubbelblindpilotstudie genomförts på 18 postmenopausala kvinnor i åldern 45-65 år. I studien undersöktes laktobacillernas förmåga att kolonisera underlivet (vagina och blygdläpparna) hos kvinnor efter lokal applicering med Ellens intimkräm som innehåller Lactobacillus gasseri LN40, L. fermentum LN99 och L. rhamnosus LN113. Kontrollgruppen fick en intimkräm som idag finns på marknaden och som inte innehåller mjölksyrabakterier. Målsättningen var att utvärdera den probiotiska intimkrämens förmåga att bidra till den normala bakteriefloran och den skyddande barriären samt att förebygga torrhet. Studien visar med statistisk signifikans att de patienter som behandlats med ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème koloniserar och därmed uppnår den eftersträvade balansen i bakteriefloran i underlivet. Studiens resultat har nu antagits för publicering i Gynecologic and Obstetric Investigation senare i år.

Att vi fått vår studie antagen för publicering har stor betydelse för oss och våra distributörer i kontakterna med behandlande läkare och barnmorskor. Vår studie som visar att Ellens intimkräm har den utlovade effekten och som dessutom publiceras i den väl ansedda vetenskapliga tidskriften stärker produktens identitet och profil. Den nya kunskap som studien bidragit med får därmed även spridning i vetenskapliga kretsar vilket vi förstås välkomnar”, säger Carina Persson, VD på Ellen AB.

För ytterligare information:

Carina Persson, VD, telefon 08-412 10 00 eller cp@ellenab.com

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnostiserande pH-test, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bankaktiebolag är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com

160607 Pressmeddelande intimkrämstudie.pdf