Välipalasta pitkäkestoista energiaa

Lehdistötiedote 23.8.2016

VÄLIPALASTA PITKÄKESTOISTA ENERGIAA

Arjen alkaessa monet miettivät, millaiset välipalat auttavat parhaiten jaksamaan. Koska perinteiseen ateriasyömiseen on yhä harvemmassa perheessä aikaa tai mahdollisuuksia, välipaloilla on tärkeä ravitsemuksellinen rooli.

– Välipalan pitäisi sisältää kuituja ja proteiineja, jotka säilyttävät kylläisyyden tunteen. Kuituja saa esimerkiksi täysjyväviljatuotteista. Hiilihydraatteja ja proteiinia sisältävä välipala auttaa myös palautumaan liikuntasuorituksen jälkeen, Raision ravitsemusterapeutti Marja Vakkuri toteaa.

Monet jatkavat suoraan töistä tai koulusta harrastuksiin. Silloin laukussa kulkeva, hyvänmakuinen välipala on paikallaan.

–Elovena-välipalapatukat ja -keksit säilyvät huoneenlämmössä ja niissä on hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja ja kuitua, Vakkuri kertoo.

Rahka on noussut yhdeksi suomalaisten suosikkivälipaloista viime vuosina. Raisio toi elokuussa kauppoihin Elovena-välipalarahkat, joissa vaniljaisen rahkan lisukkeena on kaurainen mysli. Idea uuteen tuotteeseen saatiin kuluttajatutkimuksesta, jossa huomattiin monen syövän rahkaa kauran ja marjojen kanssa. Valmiina yhdistelmänä tuote on helppo ottaa myös mukaan.

Ravitsemusterapeutin viisi vinkkiä hyvään välipalaan

1. Vaihtelu virkistää.  Hyvä välipala koostuu kasviksista, marjoista, hedelmistä ja täysjyväviljavalmisteista. Täydennyksenä voi käyttää vaihdellen vähärasvaisia maito- ja lihatuotteita.

2. Hyvät hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, joten ne pitävät verensokerin sopivalla tasolla pitkään. Hyviä hiilihydraatteja on täysjyväviljassa.

3. Proteiini ja kuidut pitävät nälän loitolla pidempään. Proteiinia on runsaasti muun muassa rahkassa ja täysjyvätuotteissa. Kuitua saat esimerkiksi täysjyväviljasta ja hedelmistä.

4. Etsi muutama helppo ja terveellinen välipala, joihin voit tukeutua myös kiireessä. Silloin houkutus tarttua karkkeihin tai muihin herkkuihin pienenee.

5. Löydä rytmisi. Välipalat kannattaa sovittaa omaan arkeen ja energiankulutukseen. Keskimäärin ihmisten pitää syödä kolmen tai neljän tunnin välein.

Vinkit antoi Raision ravitsemusterapeutti Marja Vakkuri.

Lisätietoja:

Mika Kukkurainen, Raisio, johtaja, strategia ja brändit, puh. 050 572 3817, mika.kukkurainen@raisio.com
Marja Vakkuri, Raisio, ravitsemusterapeutti, puh. 050 538 7087, marja.vakkuri@raisio.com
Kuvia:

Raisio Oyj

Raisio on kansainvälinen kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision toiminnot on jaettu kahteen yksikköön: Brändit ja Raisioagro. Konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Tšekki, Venäjä ja Puola. Kolesterolia alentavien Benecol-tuotteiden markkinat ovat maailmanlaajuiset. Raisio Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 521 miljoonaa euroa ja liiketulos ilman kertaeriä 51,7 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 1700 henkilöä. Raision parhaiten tunnettuja brändejä ovat Benecol, Benemilk, Elovena, Fox’s ja Poppets. Benemilk-rehut maidontuotantoon ja Benecol kolesterolin alentamiseen ovat Raision huippuinnovaatioita. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com

Kuitu- ja proteiinipitoiset välipalat pitävät nälän loitolla.