Ellens produkter lanseras nu också av Tjeckiens största apotekskedja

Danderyd, 2016-09-05 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Apotekskedjan Dr. Max är den största apotekskedjan i Tjeckien med 375 apotek. De har en bred täckning över hela Tjeckien och 30 procent av marknaden. Dr Max är den snabbaste växande kedjan i landet och apotekskedjan finns också representerad i Slovakien och i Polen med 529 apotek.

Dr. Max erbjuder konsumenten ett brett produktsortiment av både konsumentvaror och läkemedel. En bred geografisk butikstäckning är viktigt för Dr Max, liksom lyhördhet för konsumentens behov.

Två av Ellens produkter, den probiotiska tampongen och intimkrämen, lanseras nu under hösten på alla Dr Max apotek. Samarbetet med Dr Max inleds med ett större utbildningsprogram under ledning av Dr. Vit Unzeitig, gynekologisk expert i Tjeckien. Utbildningen genomförs i två steg och innebär att all apotekspersonal får utbildning om Ellens produkter under hösten. Arbetet med lanseringen genomförs i ett nära samarbete mellan Ellen och S&D Pharma.

”Vi är mycket glada över att ett samarbete med den ledande apotekskedjan i Tjeckien har inletts. Det kommer att ge oss en kraftigt ökad tillgänglighet på marknaden som också kommer att öka vår omsättning på den tjeckiska marknaden. Hittills har våra produkter sålts på enskilda apotek och små apotekskedjor ”, säger Carina Persson, VD på Ellen AB.

För ytterligare information:

Carina Persson, VD på telefon 08-412 10 00 eller via epost cp@ellenab.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Ellen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 september 2016 kl. 08.00.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com

160905 Pressmeddelande  tjeckisk apotekskedja.pdf