NKT 3. kvt. 2016: Tilfredsstillende finansielt resultat

11. november 2016
Meddelelse nr. 53

NKT 3. kvt. 2016: Tilfredsstillende finansielt resultat

Koncerndirektør, Michael Hedegaard Lyng udtaler:
- Det finansielle resultat for tredje kvartal var tilfredsstillende og var baseret på organisk vækst og øget indtjening i både Nilfisk og NKT Cables. Overordnet bestod kvartalet af en række milepæle for NKT inklusive implementering af en ny organisationsstruktur i Nilfisk som skal drive vores vækstambitioner og som samtidig gør det muligt at spare EUR 35 mio., kombineret med NKT Cables’ køb af ABB HV Cables og salg af ikke-kerneforretningerne Automotive og Kina. Samtidig annoncerede bestyrelsen intention om at splitte NKT Holding i to selvstændige, børsnoterede enheder. I forretningerne fastholder vi imidlertid fokus på at eksekvere på den daglige forretning for at nå vores mål for helåret.

Finansielle højdepunkter for 3. kvartal 2016

• Operationelt EBITDA blev EUR 47,4 mio. Operationel EBITDA-margin (std. metalpriser) steg med 2%-points til 10,4%
  • Organisk vækst blev 2% og omsætningen blev EUR 519,0 mio.
  • Arbejdskapital blev EUR 286,0 mio., en reduktion på EUR 68,5 mio. i forhold til 3. kvartal 2015
  • Pengestrømme fra driftsaktiviteter steg til EUR 48,1 mio. fra EUR 36,4 mio. i 3. kvartal 2015
  • Afkast af investeret kapital blev 10,5%, ned fra 11,2% i 3. kvartal 2015
  • Bruttoprevenu på cirka EUR 1,4 mia. fra kapitalforhøjelse i relation til købet af ABB HV Cables

Forventninger til 2016 er justeret
Drevet af udviklingen i NKT Cables er NKT’s overordnede forventninger til operationel EBITDA margin (std. metalpriser) er opjusteret til cirka 9,6% mod tidligere forventet cirka 9,4%. Organisk vækst er justeret til negativ 2-3% mod en tidligere forventet flad udvikling, jf. delårsrapporten for 3. kvartal 2016 side 18.

Nilfisk: 4% organisk vækst og operationelt EBITDA steg med 25% til EUR 26,6 mio. Udrulning af ny organisationsstruktur for at sikre vækst og spareprogram på EUR 35 mio.
I 3. kvartal var Nilfisks organiske vækst drevet af EMEA og Americas og operationel EBITDA-margin blev forbedret med 1,3%-point til 10,6% på grund af højere bruttomargin. Implementering af en ny organisationsstruktur og forretningsmodel med øget kundefokus forløber som planlagt. Omkostningsbesparelserne med en forventet effekt på EUR 35 mio. frem til 2019 blev yderligere specificeret og forløber efter planen.

NKT Cables: 1% organisk vækst og operationelt EBITDA steg med 39% til EUR 20,5 mio. Køb af ABB HV Cables  og salg af ikke-kerneforretninger
I 3. kvartal drev Projects-forretningen organisk vækst og operationel EBITDA-margin (std. metalpriser) som blev forbedret med 3,0 %-point til 10,4%. NKT Cables annoncerede køb af ABB HV Cables for at få adgang til markedet for DC højspændingskabler, mens aktiviteterne i Kina og Automotive-forretningen blev solgt for at fokusere på kerneforretningen.

NKT Photonics: Forventet finansielt resultat. Tilfredsstillende ordretilgang og -bog
NKT Photonics realiserede -6% organisk vækst, hvilket skal ses i forhold til et meget stærkt 3. kvartal 2015. Sensing & Energy leverede et solidt resultat, som blev opvejet af de to øvrige segmenter. Integrationen af Fianium følger planen.

Telekonference
NKT afholder i dag kl. 09.30 en telekonference for investorer og analytikere, og den kan følges på www.nkt.dk. Den tilhørende præsentation vil være tilgængelig om kort tid. For at deltage, ring fra:
Danmark: +45 3544 5583

UK : +44 203 194 0544