Kaupankäyntitilasto marraskuu 2016

Helsinki, 1.12.2016 — Nasdaq julkaisi tänään kuukausittaisen Pohjoismaita ja Baltian maita koskevan kaupankäyntiraporttinsa. Alla yhteenveto tärkeimmistä huomioista Nasdaq Helsingin osalta marraskuulta 2016.

• Nasdaq Helsingin päivittäinen osakevaihto nousi marraskuussa 20,9 prosenttia edellisvuoden marraskuuhun verrattuna ja keskimääräinen päivävaihto oli 522,6 miljoonaa euroa (marraskuu 2015: 432,3 milj. euroa). Päivävaihto nousi 4,7 prosenttia lokakuuhun 2016 verrattuna.

• Nasdaq Helsingin pörssikauppojen lukumäärä oli marraskuussa keskimäärin 94 268 kauppaa päivässä, kun vastaava lukema 12 viimeisen kuukauden ajalta on keskimäärin 85 155. Marraskuussa 2015 vastaava lukema oli 77 902 kauppaa.

• Nasdaq Helsinki pystyi tarjoamaan parhaimman osto/myyntikurssin (nk. EBBO1)  – European Best Bid and Offer) OMXH25-osakkeissa 93,7 % ajasta marraskuussa 2016 (lokakuu 2016: 92,4  %).

• Nasdaq Helsingin keskimääräinen tarjouskirjan syvyys2)  parhailla hintatasoilla oli marraskuussa OMXH25-indeksiin kuuluvissa yhtiöissä 2,2 kertaa suurempi kuin seuraavaksi lidvideimmällä markkinapaikalla (lokakuu 2016: 2,3).

• Marraskuussa 2016 suurin osakevälittäjä oli Deutsche Bank. Seuraavaksi suurimmat olivat Morgan Stanley ja Nordea Pankki Suomi.

• Marraskuussa 2016 vaihdetuin osake oli Nokia. Seuraavaksi vaihdetuimmat olivat Sampo ja Fortum.

• Nasdaq Helsingin markkinaosuus Helsingissä kaupankäynnin kohteena olevien listayhtiöiden osakkeiden pörssikaupasta oli 63,4 prosenttia marraskuussa 2016 (lokakuu 2016: 62,0 %). Ulkomaisten markkinapaikkojen3) osuus kaupankäynnistä oli siten 36,6 % Helsingissä noteeratuista osakkeista.

Lisätietoa kuukausiraportissa: http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/nordic/statistics
(valitse: Monthly Statistics, Filter: Monthly Statistics)

1) EBBO (European Best Bid and Offer) viittaa parhaimpaan tarjolla olevaan osto- tai myyntinoteeraukseen kaupankäynnin kohteena olevissa tuotteissa kuten osakkeissa.

2) Keskimääräinen näkyvien tarjousten aikapainotettu volyymi parhaalla hintatasolla.

3) Lähde: Thomson Reuters ja Nasdaq. Sisältää kaikki tärkeimmät markkinapaikat Euroopassa, joissa käydään kauppaa Nasdaqin pohjoismaisissa pörsseissä listatuilla osakkeilla.

Nasdaq-konserni

Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) on johtava kaupankäynti-, selvitys-, pörssiteknologia-, arvopapereiden listaus-, markkinainformaatio- ja listayhtiöpalveluiden tarjoaja kuudella mantereella. Nasdaqin monipuolinen tuotevalikoima mahdollistaa asiakkaiden luotettavan liiketoimintavision suunnittelun, optimoinnin ja toteutuksen. Nasdaq toteuttaa tämän vahvalla teknologiaosaamisellaan, jonka avulla yhtiöiden toimintaan voidaan tuoda läpinäkyvyyttä ja pääomamarkkinoilla toimimiseen tarvittavaa tietoa. Maailman ensimmäisen elektronisen pörssimarkkinan kehittäjän teknologiaa käytetään yli 70 pörssin toiminnassa 50 eri maassa, ja joka kymmenes pörssikauppa maailmassa toteutetaan Nasdaqin teknologialla. Nasdaqiin kuuluviin pörsseihin on listautunut 3 700 yhtiötä, joiden yhteenlaskettu markkina-arvo on 10,0 biljoonaa dollaria. Nasdaqilla on noin 18 000 yritysasiakasta. Lisätietoa Nasdaqista löytyy osoitteesta nasdaq.com/ambition ja business.nasdaq.com.

Nasdaq Copenhagen, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Iceland, Nasdaq Riga, Nasdaq Stockholm, Nasdaq Tallinn, Nasdaq Vilnius, Nasdaq Clearing ja Nasdaq Broker Services ovat tuotemerkkejä vastaaville säänneltyjä markkinoita edustaville yhtiöille, joita ovat Nasdaq Copenhagen A/S, Nasdaq Helsinki Oy, Nasdaq Iceland Hf., Nasdaq Riga AS, Nasdaq Stockholm AB, Nasdaq Tallinn AS, AB Nasdaq Vilnius, Nasdaq Clearing AB ja Nasdaq Broker Services AB.  Nasdaq Baltic edustaa Nasdaqin yhteistä tarjontaa Tallinnassa, Riiassa ja Vilnassa.

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

The matters described herein contain forward-looking statements that are made under the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements include, but are not limited to, statements about Nasdaq and its products and offerings. We caution that these statements are not guarantees of future performance. Actual results may differ materially from those expressed or implied in the forward-looking statements. Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond Nasdaq's control. These factors include, but are not limited to factors detailed in Nasdaq's annual report on Form 10-K, and periodic reports filed with the U.S. Securities and Exchange Commission. We undertake no obligation to release any revisions to any forward-looking statements.

LISÄTIETOJA:
+        Heli-Kirsti Airisniemi