FIT Biotech Oy: FIT Biotech ja InnaVirVax aloittavat yhteistyön HIV:n immuunihoidossa ja sen kaupallistamisessa

FIT Biotech Oy

Yhtiötiedote 16.12.2016 kello 9.00

FIT Biotech ja InnaVirVax aloittavat yhteistyön  HIV:n immuunihoidossa ja sen kaupallistamisessa

FIT Biotech ja InnaVirVax ovat tänään sopineet yhteistyöstä immunoterapeuttisten rokotteiden yhdistämisestä. Rokotteiden erityyppiset vaikutusmekanismit antavat potentiaalisesti tehokkaan yhteisvaikutuksen HIV:n funktionaalisessa hoidossa. Tällaisella hoidolla tavoitellaan kliinistä hoitovastetta, jossa HIV-infektio on kurissa ilman jatkuvaa lääkehoitoa ja ilman että sairaus  etenee.

FIT Biotech ja IVV suunnittelevat aloittavansa kliinisen faasi II tutkimuksen vuonna 2017. Tutkimuksessa selvitetään FIT Biotechin DNA HIV-rokotteen ja IVV:n immuunisuojarokotteen yhteiskäytön turvallisuutta, siedettävyyttä, immuunivastetta ja kliinistä tehoa. IVV toteuttaa ja rahoittaa kliinisen kokeen ja yhtiöt omistavat tutkimustulosten oikeudet yhdessä. Tutkimustulosten ollessa positiiviset yhtiöt pyrkivät yhdessä rahoittamaan tarvittavat jatkotutkimukset sekä kaupallistamaan rokotteiden yhteiskäytön HIV:n hoidossa.

James Kuo, FIT Biotechin toimitusjohtaja kommentoi: "Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöstä IVV:n kanssa. Yhdistämme kaksi erilaista menetelmää immuunivasteen herättämiseksi HIV-infektiota vastaan. HIV:n hoito erilaisilla lääkekombinaatioilla on osoittautunut varsin tehokkaaksi ja me uskomme, että vastaavasti  yhdistämällä  immuuniterapioita saavutetaan yhteisvaikutteinen hoitovaste ilman jatkuvan lääkehoidon haittoja"

Toimitusjohtaja Dr. Joël Crouzet, InnaVirVax kommentoi: "Johtavat alan asiantuntijat uskovat, että HIV:n hoitoon voidaan kehittää ns. Functional cure immuunihoito vaihtoehdoksi potilaille, jotka nyt joutuvat käyttämään yhdistelmälääkehoitoa. Juuri tämä on kehitystyömme tähtäimessä."

FIT BIOTECH OY

Lisätietoja:
Hallituksen puheenjohtaja Juha Vapaavuori
Sähköposti: juha.vapaavuori@fitbiotech.com
Puhelin: +358 50 372 0824

James Kuo

Puhelin: +358 44 0331307, USA:  +1 858 220 5703

Sähköposti: james.kuo@fitbiotech.com

Hyväksytty Neuvonantaja: Aalto Capital Partners Oy, puh. +358 40 587 7000

FIT Biotech Oy lyhyesti

FIT Biotech on vuonna 1995 perustettu bioteknologiayhtiö, joka kehittää ja lisensoi patentoimaansa GTU® (Gene Transport Unit) -vektoriteknologiaa uuden sukupolven lääkehoitoihin. GTU® on geenien kuljetusteknologia, joka ratkaisee merkittävän lääketieteellisen haasteen geeniterapian ja DNA-rokotteiden käytettävyydessä.

FIT Biotech soveltaa GTU®-teknologiaa lääkekehitysprojekteissaan. Esimerkkeinä sovellusalueista ovat syöpä (geeniterapia) ja tartuntataudit kuten HIV ja tuberkuloosi, sekä eläinrokotteet.

FIT Biotechin K-osakkeet ovat listattuna Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North Finland -markkinapaikalla. (www.fitbiotech.fi)

InnaVirVax lyhyesti:
InnaVirVax toimii Genopole, Evry, Pariisin Bioparkissa keskittyen HIV-infektion lääkehoidon kehittämiseen omilla innovatiivisilla lääkeaihioillaan. Yhtiö on perustettu 2008 ja sen toimintaa ovat rahoittaneet French Ministry of Higher Education and Research, Bpifrance (the French innovation agency), the French National Research Agency, the 'Centre Francilien de l'Innovation' and CapDecisif and G1J Ile-de-France, Pradeyrol Development, FaDiese and the FRCI as investors. (www.innavirvax.fr)

JAKELU: