Metsäsijoittamisen suosio kasvussa - Erikoissijoitusrahasto UB Metsään runsaasti uutta pääomaa

United Bankers Oyj
LEHDISTÖTIEDOTE 16.12.2016 kello 14:15

Metsäsijoittamisen suosio kasvussa - Erikoissijoitusrahasto UB Metsään runsaasti uutta pääomaa

United Bankers Oyj:n tytäryhtiön UB Rahastoyhtiön rahastoperheeseen kuuluva Erikoissijoitusrahasto UB Metsä on saavuttanut suurta kiinnostusta sijoittajien parissa. Suomalaisiin metsätiloihin sijoittava rahasto on avoinna merkinnöille neljä kertaa vuodessa. Joulukuun merkintäpäivänä rahasto keräsi uutta pääomaa noin 23,4 miljoonaa euroa. Vuosi sitten toimintansa aloittaneen UB Metsän pääomat ovat nyt yhteensä n. 65 miljoonaa euroa.

Erikoissijoitusrahasto UB Metsän salkunhoidosta vastaa maatalous- ja metsätieteiden tohtori Kari Kangas. "Metsäomaisuutemme hoitoa ohjaavat sijoitetun pääoman tuoton optimointi sekä puuston arvokasvun maksimointi. Tämä edellyttää ennen kaikkea ammattimaisesti toteutettua metsätilojen hankintaprosessia. Lisäksi kullekin metsätilalle valitaan sijoitustuoton kannalta optimaalinen hoitomenetelmä", kertoo Kangas. Rahaston omistamat metsätilat sijaitsevat pääosin Väli-Suomessa.

Metsäsijoittajaa ilahduttavat monet positiiviset uutiset investoinneista ja puun kysynnän kasvusta. Ala katsoo selkeästi tulevaisuuteen, ja uusia tuotteita kehitetään aivan uusiin käyttökohteisiin. Puusta tehdään nykyään vaatteita, hiilikuitua, kemikaaleja ja lääketeollisuuden raaka-aineita. Uusimpana positiivisena ilmiönä kiinalaiset ovat löytäneet suomalaisen vaalean kuusilaudan, josta tehdään esimerkiksi huonekaluja lastenhuoneisiin.

"Kiinnostus metsäsijoittamista kohtaan kasvaa jatkuvasti, sillä sijoittajat etsivät vakaata tuottoa ja kassavirtaa tarjoavia ratkaisuja nykyisessä matalien korkojen ympäristössä. Metsä on konkreettinen sijoituskohde, jonka tuoton muodostuminen on helppo ymmärtää", arvioi Kari Kangas UB Metsän suosion syitä.

Lisätietoja antaa:

Kari Kangas, salkunhoitaja, Erikoissijoitusrahasto UB Metsä
Sähköposti: kari.kangas@unitedbankers.fi
Puhelin: 0400 903 133

Jani Lehti, toimitusjohtaja, UB Omaisuudenhoito Oy
Sähköposti: jani.lehti@unitedbankers.fi
Puhelin: 0400 940 037, 09 25 380 322

United Bankers lyhyesti:
United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu sijoitusalan konserni. Yhtiön liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito, arvopaperinvälitys, investointipankkitoiminta ja rahastojen hallinnointi. Varainhoidossa yhtiö on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 27,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 6,5 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat yli 1,8 miljardia euroa (6/2016). United Bankers on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama ja konsernin palveluksessa työskentelee 103 henkilöä (6/2016). Yhtiö on ollut listattuna First North Finland -markkinapaikalla marraskuusta 2014 lähtien. Tutustu tarkemmin United Bankers Oyj:hin osoitteessa www.unitedbankers.fi.