hemCheck inleder teckningsperiod för nyemission om 28,2 MSEK inför notering på Nasdaq First North

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt inom eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara föremål för legala restriktioner.

Idag den 18 januari 2017 inleds teckningsperioden för hemChecks nyemission av units (bestående av aktier och teckningsoptioner). Vid fulltecknad nyemission tillförs hemCheck initialt 28,2 MSEK och vid fullt nyttjande av vidhängande teckningsoptioner tillförs Bolaget ytterligare 28,2 MSEK före emissionskostnader. Emissionsperioden löper till och med den 3 februari, och om Bolaget godkänns av First North beräknas första handelsdag för aktien och teckningsoptionerna till den 10 mars 2017. hemCheck har erhållit teckningsåtaganden om totalt cirka 15 MSEK, motsvarande cirka 53,2 procent av den initiala emissionslikviden. Bolagets värdering uppgår till cirka 35 MSEK innan nyemissionen.

I samband med att emissionen inleds öppnas en emissionssida med information om Bolaget och dess verksamhet samt praktisk information om hur man går tillväga för att delta i emissionen. Adressen till denna emissionssida är http://hemcheck.com/investors/ipo-2017/. På denna sida kommer fullständigt prospekt, anmälningssedel och teaser finns tillgängligt.

Kort om hemCheck
En stor del av alla medicinska beslut inom sjukvården grundar sig på laboratorieanalys av blodprover. Felaktiga eller uteblivna provsvar kan leda till felaktiga medicinska beslut med stora konsekvenser för patienter och i värsta fall stort lidande eller död. Varje år uteblir cirka 45 miljoner provsvar globalt på grund av hemolys, vilket innebär att röda blodkroppar spricker i blodprovröret. Att blodprov har hemolyserats och därmed inte lämpar sig för analys är den vanligaste orsaken till att provsvar inte ges till behandlande läkare runt om i världen. I dagsläget upptäcks inte hemolys förrän blodprovet är på laboratoriet för analys, vilket medför förseningar i att ställa korrekt diagnos och ett ökat lidande för patienten och ökade kostnader för sjukhuset. Bolaget beräknar att enbart akutsjukvården i USA skulle kunna sänka sina kostnader för hemolys med cirka 100 MEUR per år genom att använda Bolagets patenterade produkt HELGE(TM). Med en vision att eliminera problemet hemolys grundades hemCheck 2010 av Mathias Karlsson, disputerad läkare, och Hjalmar Didrikson, medgrundare till investmentbolaget Alfvén & Didrikson AB och med bakgrund från bland annat EQT.

hemChecks verksamhet bygger på engångstestet HELGE(TM), som säkerställer att de flesta hemolyserade blodprover upptäcks inom 30 sekunder i samband med blodprovtagningen (så kallad point-of-care). Provet kan därmed omedelbart tas om, tills ett korrekt prov är erhållet och kan sändas till laboratoriet. Bolaget utvecklar en ny digital avläsare, READY(TM), som möjliggör digital och förenklad avläsning av HELGE(TM). Bolagets plan är att så snart möjligt skala upp produktionen av Bolagets produktkoncept, bestående av HELGE(TM) och READY(TM). Dessa två komponenter kommer att introduceras till de stora kundgrupperna som ett produktkoncept. Genom de planerade investeringarna i produktions-uppskalning kommer tillverkningskostnaden för HELGE(TM) vid storskalig, automatiserad produktion att kunna hållas låg.

hemChecks vd kommenterar:
- Att blodprov blir förstörda av hemolys och därmed inte lämpar sig för analys är den vanligaste orsaken till att provsvar inte ges till behandlande läkare runt om i världen. I dagsläget upptäcks inte hemolys förrän provet är analyserat på laboratoriet, med stora kostnader, väntetider och risker för patienter som följd. Vi har sedan bolaget grundades arbetat med målsättningen att erbjuda en intuitiv produkt som på minimal tid hjälper sjukvården att ge sina patienter en snabb och säker vård, säger hemChecks vd Annelie Brolinson.

Vi närmar oss nu en marknadsintroduktion av vårt produktkoncept, HELGE(TM) och READY(TM), vilket känns mycket spännande. En av de kundgrupper vi kommer att fokusera på är akutmottagningar, särskilt med fokus på de tester där konsekvensen av ett felaktigt blodprov kan vara förödande för patienten. hemChecks potentiella marknad är global och HELGE(TM) är användbar i de  flesta situationer där blodprovtagning sker. Under 2016 har omfattande användartester av HELGE(TM) initierats med syfte att dokumentera produktens användarvänlighet och prestanda. Detta arbete kommer att fortsätta under 2017 och successivt inkludera även den digitala avläsaren READY(TM). Under 2017 avser bolaget att färdigställa produktkonceptet bestående av HELGE(TM) och READY(TM) för CE-märkning.

- Jag ser mycket fram emot att utöka ägarskaran och ta in ytterligare kapital genom att notera Bolaget på First North. Detta är en kvalitetsstämpel som hjälper oss i vår marknadsföring samt tryggar det fortsatta arbetet mot att förverkliga vår vision om att säkerställa att varje blodprov ger de svaren som sjukvården efterfrågar och behöver för att kunna erbjuda sina patienter en effektiv och säker vård, berättar Annelie Brolinson.

Teckningsåtaganden
hemCheck har erhållit teckningsåtaganden om totalt cirka15 MSEK, motsvarande cirka 53,2 procent av den initiala emissionslikviden. Teckningsåtagandena är inte säkerställda.

Erbjudandet i sammandrag

• Värdering: cirka 35 MSEK (före nyemissionen)
  • Teckningstid: 18 januari 2017 - 3 februari 2017
  • Teckningspost: 1 000 units. Varje unit består av en aktie och en teckningsoption av serie TO 1.
  • Teckningskurs: 6 SEK per unit, vilket motsvarar 6 SEK per aktie. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Courtage utgår ej.
  • Emissionsvolym: hemCheck tillförs, före avdrag för emissionskostnader, 28,2 MSEK vid full teckning i nyemissionen och ytterligare 28,2 MSEK vid fullt nyttjande av teckningsoptionerna.
  • Teckningsåtaganden: hemCheck har erhållit teckningsåtaganden om cirka 15 MSEK, motsvarande cirka 53,2 procent av den initiala emissionslikviden.
  • Övertilldelningsemissionen: Vid överteckning kan en övertilldelningsemission användas om upp till 1,98 MSEK och ytterligare 1,98 MSEK vid fullt nyttjande av teckningsoptionerna.
  • Marknadsplats: Bolaget avser att ansöka om upptagande av Bolagets aktier och teckningsoptioner till handel på First North. Förutsatt marknadsplatsens godkännande beräknas första dag för handel för Bolagets aktie och teckningsoption på First North bli den 10 mars 2017.

Villkor för teckningsoptioner
En teckningsoption av serie TO 1 erhålls vederlagsfritt för varje unit som tecknas i nyemissionen. En teckningsoption ger rätt till teckning av en ny aktie till lösenpriset 6 SEK per aktie under perioden 29 januari 2018 - 9 februari 2018. Teckningsoptioner av serie TO 1 tillför Bolaget 28,2 MSEK vid fullt nyttjande före emissionskostnader.

Rådgivare
Corpura AB är finansiell rådgivare i samband med nyemissionen och Fredersen Advokatbyrå AB har agerat legal rådgivare. Aktieinvest FK AB agerar emissionsinstitut med anledning av nyemissionen.

Om hemCheck
Hemcheck Sweden AB (publ.) utvecklar och kommersialiserar ett unikt produktkoncept (HELGE(TM)) för patientnära detektion av hemolys. Hemolys, trasiga röda blodkroppar, är den vanligaste orsaken till att blodprov inte kan analyseras. Detta leder till sämre vård, risker för patienter och höga kostnader för samhället. HELGE(TM) detekterar hemolyserade blodprover i direkt anslutning till provtagningen och bidrar därmed till en förbättrad vård för patienter över hela världen. hemChecks huvudkontor finns i Karlstad, Sverige. hemCheck har upprättat ett prospekt avseende nyemission av units inför upptagande av handel på Nasdaq First North. Beräknad första handelsdag är 10 mars 2017.

Hemcheck Sweden AB (publ)
Annelie Brolinson, CEO
E-post: annelie.brolinson@hemcheck.com
Universitetsgatan 2
651 88 Karlstad
www.hemcheck.com

För frågor om anmälan och teckning av units:
Aktieinvest FK AB
Fax: 08 - 5065 1701
E-post: emittentservice@aktieinvest.se
www.aktieinvest.se

Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med units eller andra värdepapper i hemCheck. Inbjudan till berörda personer att teckna units i hemCheck kommer endast att ske genom det prospekt som hemCheck offentliggjort. Ingen åtgärd har vidtagits, eller kommer att vidtas, av hemCheck för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i andra jurisdiktioner än Sverige.

Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, reproduceras eller distribueras i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Hongkong, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller annat land eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd inte är tillåten, eller där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga betalda tecknade units eller units har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom efter skriftligt godkännande från hemCheck och enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Informationen lämnades för offentliggörande den 18 januari 2017, kl. 09:00. CET.

Attachments:

press release - hemcheck teckningstiden inleds (170118).pdf