Vikaantuneita muuntajia täytyy valvoa jatkuvasti myös korjauksen jälkeen - Vaisala

VAISALA Oyj                                           LEHDISTÖTIEDOTE                                      23.1.2017

Vaisalan ja Fingridin tekemä tutkimus osoittaa, että oikea-aikainen data on ensiarvoisen tärkeää kunnonvalvonnassa etenkin muuntajilla, joilla on ennestään vikahistoriaa.

Vaisalan OptimusTM DGA kaasuanalysaattori asennettiin marraskuussa 2015 seuraamaan vikakaasujen poistoa 400 MVA:n muuntajasta. Seuranta oli osa Vaisalan ja Fingridin yhteistyönä tekemää tutkimusta.  Joulukuussa 2016 julkaistut tutkimustulokset osoittavat, että vikaantuneiden muuntajien kaasupitoisuuksien jatkuva, reaaliaikainen valvonta on ensisijaisen tärkeää myös muuntajan korjauksen ja kunnostuksen jälkeen.

Vikaantunutta muuntajaa voidaan seurata reaaliaikaisesti

Kun vikakaasujen määrä muuntajaöljyssä nousee merkittävästi, muuntaja täytyy ajaa alas ja mahdollinen vikaantuminen selvittää. Usein myös eristeöljy käsitellään muuntajan vian korjauksen yhteydessä, mitä  kutsutaan kaasunpoistoksi. Kun öljyyn liuenneet kaasut poistetaan, saadaan uusi referenssitaso, johon kaasupitoisuuksia verrataan jatkossa. Näin voidaan havaita mahdollisesti edelleen syntyvät kaasut. Reaaliaikainen, jatkuva tieto kaasupitoisuuksien mahdollisesta muutoksesta auttaa näkemään, mikäli muuntajassa on edelleen epänormaalin kuumia alueita tai vikaa. Koska kaikkea liuennutta kaasua on mahdotonta poistaa,  kaasupitoisuudet voivat kohota jonkin verran uudelleen heti kaasunpoiston jälkeen, vaikka varsinaista vikaa ei muuntajassa enää olisikaan.

Tutkimuksen tulokset kokosivat asiantuntijat Senja Leivo Vaisalasta ja Juha Mertanen Findgridistä, ja ne esitellään paperissa nimeltä 'Transformer Fault Detection and Repair Followed by Degassing Monitored with Online DGA'.

"Muuntajien kunnossapitoon ei ole yksiselitteistä vastausta", sanoo Vaisalan Senja Leivo.  "Muuntajakantaa käytetään usein operatiivisessa toiminnassa, vaikka niiden suunniteltu käyttöikä olisi ylittynyt. Tämän vuoksi olisi ensiarvoisen tärkeää monitoroida kriittisiä muuntajia reaaliajassa, jotta vikaantuminen voidaan tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa ja jopa estää. Monitorointia voidaan käyttää myös eräänlaisena "terveystarkastuksena" muuntajissa, joita on  korjattu tai joille on tehty merkittäviä huoltotoimenpiteitä. Sillä voidaan nähdä onko korjauksella pystytty poistamaan alkuperäisen ongelman juurisyy."

Asiantuntijamme ovat tavattavissa VERKOSTO 2017 -tapahtumassa osastollamme A425, jossa esittelemme myös OptimusTM kaasuanalysaattorin.

Lisätietoa:

Tutkimustulokset ovat ladattavissa http://www.vaisala.fi/fi/products/DGA-Monitor/Pages/OPT100.aspx

Senja Leivo, Senior Industry Expert
+358 40 5820585
senja.leivo@vaisala.com

Katri Ahlgren, Communications Manager
katri.ahlgren@vaisala.com

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1600 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu NASDAQ Helsinki arvopaperipörssissä. www.vaisala.fi