Med Indigo 201 introducerar Vaisala en ny serie transmittrar

Vaisala introducerar en ny transmitter för koldioxidproberna GMP251 och GMP252. Indigo 201 är en första produkt i en serie av transmittrar, avsedda att utöka funktionerna hos Vaisalas befintliga och framtida Indigo-kompatibla mätprober. Indigo 201 har analoga utgångar och reläer samt ett trådlöst användargränssnitt som är lättåtkomligt via exempelvis en mobiltelefon. LCD-display finns som tillval.

De i nuläget tillgängliga Indigo-kompatibla CO2-proberna, GMP251 och GMP252, är konstruerade för användning i krävande och fuktiga miljöer. De används i medicinvetenskapliga  inkubatorer, jordbruk, kallager och i krävande luftkonditionering, t.ex. i simhallar.

"I dagsläget används koldioxid allt oftare i kylsystem, eftersom det är miljövänligare och ger mindre inverkan på den globala uppvärmningen än de begränsade CFC-, HCFC- och HFC-kylmedlen," säger Maria Uusimaa, produktchef hos Vaisala. Samtidigt är det viktigt för den mänskliga säkerheten att övervaka CO2-nivåerna i dessa system med tillförlitliga mätningar.

Trådlöst gränssnitt ger enkel användning

Indigo 201 använder ett trådlöst användargränssnitt för enkel konfiguration: Användare kan enkelt konfigurera Indigo 201 med hjälp av valfri enhet med WLAN-anslutning, t.ex. en bärbar eller stationär dator eller en mobiltelefon. Det går också att trådlöst genomföra temporär visning av mätdata från den anslutna Indigo-kompatibla mätproben.

Transmittern möjliggör också ett minimum av stilleståndstid, eftersom mätproben enkelt kan tas bort och bytas ut mot en ny. Användare kan också kalibrera mätproben med hjälp av Indigo 201.

Mätresultatet kan visas på displayen eller konverteras till andra format, exempelvis till analoga utsignaler och för aktivering av reläer. Dessa funktioner är värdefulla i olika styr- och övervakningssystem och reläerna kan också användas för att bygga upp småskaliga system för att t.ex. slå på eller slå av en fläkt eller slå larm.

För ytterligare information:
Maria Uusimaa, produktchef, Controlled Environment, Vaisala
maria.uusimaa@vaisala.com

Marina Stenfors, kommunikationschef, Vaisala
marina.stenfors@vaisala.com
Produktwebbsida: www.vaisala.com/Indigo201

Vaisalas affärsområde Controlled Environment betjänar kunder inom många branscher och har över 40 års branschkännedom. Våra produkter förbättrar kvalitet, produktivitet och energieffektivitet samt hjälper våra kunder att uppfylla lagstadgade krav. Controlled Environments kunder är verksamma inom olika typer av miljöer - allt från halvledarfabriker och skyskrapor till kraftverk och små inkubatorer - där tillförlitlig mätning och övervakning av omgivningsförhållanden är en förutsättning för framgångsrik verksamhet. Kunderna använder våra produkter och system för att mäta och övervaka temperatur, luftfuktighet, daggpunkt, tryck, koldioxid, fukt och gaser i oljor.