Saniona AB: Saniona publicerar bokslutskommuniké 2016

21 februari 2017

Finansiella nyckeltal

Jan - dec 2016 (jan - dec 2015)

• Nettoomsättningen uppgick till SEK 74,9 M (13,6 M)
  • EBIT uppgick till SEK 4,2 M (-28,1 M)
  • Resultatet per aktie uppgick till SEK 0,11 (-1,29)
  • Resultat per aktie efter utspädning SEK 0,11 (-1,29)

Q4 2016 (Q4 2015)

• Nettoomsättningen uppgick till SEK 5,4 M (1,8 M)
  • EBIT uppgick till SEK -15,0 M (-5,3 M)
  • Resultatet per aktie uppgick till SEK -0,60 (-0,23)
  • Resultat per aktie efter utspädning SEK -0,60 (-0,23)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2016

• Utdelning av samtliga Sanionas aktier i Initiator Pharma till Sanionas aktieägare beslutades vid en extra bolagsstämma.
  • Saniona senarelade noteringen på Nasdaq Stockholm efter förhandsbesked från Noteringskommittén.
  • Forskningsmilstolpe på cirka SEK 1,5 miljoner erhölls från Michael J. Fox Foundation for Parkinsons Research.
  • Saniona och Upsher Smith förlängde forskningssamarbetet inom läkemedelsforskning och utvecklingssamarbete avseende neurologiska sjukdomar, och parterna undertecknade avtalet i början av 2016.
  • Saniona lämnade in en ansökan om klinisk prövning i Tjeckien och Ungern för att genomföra en fas 2a-studie med Tesomet i patienter med Prader-Willis syndrom (PWS) under det första halvåret 2017.
  • Sanionas partner Medix ansöker om klinisk fas 3-studie inom fetma med tesofensine.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Saniona rapporterar positiva top-line data från fas 2a-studie på Tesomet i typ 2-diabetes

Kommentar från vd

"Vi har under 2016 framgångsrikt förflyttat oss från ett utvecklingsbolag till ett med flera program i sen klinisk utvecklingsfas. Med en flygande start även detta år, har vi nu satt ett högt tempo som gör att jag känner stort förtroende inför 2017", säger Jørgen Drejer, vd på Saniona.

Läs rapporten i sin helhet genom att klicka på bifogad pdf nedan.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Feldthus, vVD och CFO, Saniona. Mobil: +45 2210 9957, E-mail: tf@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2017 kl. 08:00 CET.

Om Saniona:

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas. Forskningen är inriktad på jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Boehringer Ingelheim GmbH. Upsher-Smith Laboratories Inc., Productos Medix, S.A de S.V och Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass. Saniona är noterat på Nasdaq First North Premier och har cirka 4 500 aktieägare. Pareto Securities är Certified Adviser för Saniona. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.

Attachments:

20170221 - Saniona Q4 Report 2016 - SWE.pdf