ABLYNX PUBLICEERT JAARRESULTATEN VOOR 2016

GEREGLEMENTEERDE INFORMATIE

Aanzienlijke vooruitgang in de belangrijkste preklinische en klinische programma's

Conference call en webcast vandaag om 16u00 (Belgische tijd)

GENT, België, 23 februari 2017 - Ablynx [Euronext Brussels: ABLX; OTC: ABYLY] rapporteerde vandaag haar financiële resultaten voor het jaar eindigend op 31 december 2016, die zijn opgesteld in overeenstemming met IFRS zoals toegepast binnen de Europese Unie, operationele hoogtepunten voor het jaar tot op heden en de vooruitzichten voor de rest van het jaar.

• Totale inkomsten van €85,2 miljoen (+10%); kaspositie van €235,4 miljoen, versterkt dankzij de succesvolle private plaatsing van nieuwe aandelen via een versnelde bookbuilding procedure waarbij €74,2 miljoen werd opgehaald

• Netto cash burn[1] van €72,2 miljoen, in lijn met de eerder aangegeven range van €65-€75 miljoen

• O&O hoogtepunten:
    • goede vooruitgang in de recrutering voor de Fase III HERCULES studie met caplacizumab in patiënten met verworven trombotische trombocytopenische purpura (aTTP)
    • succesvolle voltooiing van twee Fase IIb studies met vobarilizumab in ongeveer 600 patiënten met reumatoïde artritis (RA)
    • rondde de recrutering af voor de de Fase II studie met vobarilizumab in 312 patiënten met systemische lupus erythematodes (SLE)
    • positieve topline resultaten voor het anti-respiratoir syncitiaal virus (RSV) Nanobody® (ALX-0171) in 53 gehospitaliseerde baby's
    • drie Fase I studies zijn gestart in gepartnerde programma's
    • startte 19 nieuwe onderzoeksprogramma's, zowel in eigen beheer en als in samenwerkingen met partners
    • verlengde een farmaceutische samenwerking en ontving vier mijlpaalbetalingen van partners

• Hoogtepunten na jaareinde
    • startte de wereldwijde Fase IIb RESPIRE studie met ALX-0171 in 180 gehospitaliseerde baby's met een RSV infectie
    • bemoedigende Fase Ib data in de samenwerking met Merck KGaA voor het anti-IL-17A/F programma in psoriasis
    • diende een aanvraag in Europa in voor de goedkeuring van caplacizumab voor de behandeling van aTTP

• Bijkomende belangrijke klinische en regulatorische events verwacht in 2017:
    • topline resultaten van de Fase III HERCULES studie met caplacizumab in aTTP patiënten verwacht in H2 2017
    • start van de eerste klinische studie met een Nanobody ontwikkeld als onderdeel van de immuno-oncologie samenwerking met Merck & Co., Inc.
    • afhankelijk van een nieuwe farmaceutische samenwerking, start van een Fase III programma in RA met vobarilizumab
    • minstens één bijkomende Fase I start voor een gepartnerd programma
    • voltooiing van de studie in ~300 patiënten met systemische lupus erythematodes (SLE) met vobarilizumab; topline resultaten verwacht begin 2018

"We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in een aantal van onze belangrijke klinische programma's in 2016 en we blijven vorderingen maken met onze groeiende productportefeuille, die nu meer dan 45 eigen en gepartnerde programma's omvat," zei Dr Edwin Moses, Gedelegeerd Bestuurder van Ablynx. "We naderen een belangrijk keerpunt met de indiening van de aanvraag voor de goedkeuring in Europa voor caplacizumab, de resultaten van onze Fase III studie die worden verwacht in H2 2017 en de commerciële voorbereidingen voor de eerste productlancering verwacht in 2018. Onze focus blijft op duurzame waardecreatie voor al onze belanghebbenden en we kijken uit naar een boeiend jaar met meerdere mijlpalen doorheen onze uitgebreide pijplijn."

Kerncijfers

(€ miljoen) FY 2016 FY 2015 Verschil
Totale opbrengsten en subsidies 85,2 77,5 10%
  O&O-inkomsten 84,8 76,8 10%
  Subsidies 0,4 0,7 (43%)
Operationele kosten (113,8) (94,5) 20%
  O&O-kosten (100,3) (83,1) 21%
  Algemene & administratieve kosten (13,5) (11,4) 18%
Bedrijfsresultaat (28,6) (17,0) (68%)
Netto financieel resultaat 27,5 (37,6) > 100%
Netto resultaat (1,1) (54,5) 98%
Netto kasstroom (72,2) (1) (67,2) (3) (7%)
Cash* op 31 december  235,4 (2) 236,2 (2) -

(1)  €71,4 miljoen netto opbrengsten uit de private plaatsing van nieuwe aandelen (waarbij €74,2 miljoen werd opgehaald, aangekondigd op 1 juni 2016) niet inbegrepen
       (2)  met inbegrip van €1,6 miljoen in pand gegeven geldmiddelen
       (3)  exclusief de netto opbrengsten van €97,2 miljoen van de converteerbare obligaties (€100 miljoen opgehaald, aangekondigd op 20 mei 2015)
*   gedefinieerd als "totale positie aan liquide middelen" in de kasstroomanalyse

Over Ablynx

Ablynx is een biofarmaceutische onderneming actief in de ontwikkeling van Nanobodies®, gepatenteerde therapeutische eiwitten gebaseerd op enkel-keten antilichaamfragmenten die de voordelen combineren van medicijnen gebaseerd op conventionele antilichamen en kleine chemische moleculen. Ablynx is toegewijd om nieuwe medicijnen te ontwikkelen die een duidelijk verschil kunnen maken voor de samenleving. De Vennootschap heeft vandaag ongeveer 45 programma's in eigen ontwikkeling en met partners in diverse therapeutische indicaties zoals inflammatie, hematologie, immuno-oncologie, oncologie en ademhalingsziekten. Ablynx heeft overeenkomsten met verscheidene farmaceutische bedrijven waaronder AbbVie, Boehringer Ingelheim, Eddingpharm, Merck & Co., Inc., Merck KGaA, Novartis, Novo Nordisk en Taisho Pharmaceuticals. De onderneming is gevestigd in Gent, België. Meer informatie is te vinden op www.ablynx.com.

Voor bijkomende informatie, gelieve contact op te nemen met

Ablynx:

Dr Edwin Moses
Gedelegeerd Bestuurder
t:   +32 (0)9 262 00 07
m: +32 (0)473 39 50 68
e:  edwin.moses@ablynx.com

Marieke Vermeersch
Director IR & Corporate Communications
t:   +32 (0)9 262 00 82
m: +32 (0)479 49 06 03
e:  marieke.vermeersch@ablynx.com