Fortumin Tainionkosken voimalaitoksen peruskorjaus Imatralla alkaa

FORTUM OYJ PAIKALLISTIEDOTE IMATRAN ALUEEN MEDIOILLE 15.3.2017

Fortumin investointiohjelman mukaiset vesivoimalaitosten peruskorjaukset jatkuvat Vuoksen vesistössä sijaitsevan Tainionkosken voimalaitoksen ykkös- ja kakkoskoneistojen peruskorjauksella. Kummankin koneiston tuotantoteho kasvaa peruskorjauksessa 4 megawatilla ja koko laitoksen vuosituotanto 11,5 gigawattitunnilla. Perusparannushankkeella saatava lisäsähkö vastaa yli 500 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta.

”Uusimme peruskorjauksessa 65 vuotta vanhat ykkös- ja kakkoskoneistojen turbiinit ja generaattorit. Lisäksi uusitaan voimalaitoksen koneistojen automaatio, turbiinien säätöjärjestelmä ja sähköjärjestelmiä. Yhden koneiston peruskorjauksen työllisyysvaikutus on 15 henkilötyövuotta. Enimmillään töissä on noin 40 henkilöä”, kertoo projektipäällikkö Juha Tella Fortumista.

Peruskorjaus alkaa ensi viikolla ja valmistuu loppuvuodesta 2018. Silloin voimalaitoksen tuotantoteho on kasvanut 61,5 megawatista 69,5 megawattiin. Samalla uusituvan, hiilidioksidivapaan sähkön tuotanto kasvaa 300 gigawattitunnista noin 311 gigawattituntiin vuodessa.

Vesivoimalaitosten peruskorjaukset ja niiden kautta saatavat tehonlisäykset tuovat sähköjärjestelmän säätöön tarvittavaa lisätehoa. Järjestelmän tehontarve kasvaa, kun käyttöön otetaan uutta olosuhteista riippuvaista tuuli- ja aurinkovoimaa. Viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana Fortum on kasvattanut yksistään vesivoimalaitosten peruskorjausten ja niiden yhteydessä tehtyjen tehonkorotusten avulla uusiutuvan energian tuotantotehoaan 120 megawatilla ja tuotantoaan 250 gigawattitunnilla vuodessa.

Tainionkosken koneistojen perusparannushanke on osa Fortumin pohjoismaisten vesivoimalaitosten investointiohjelmaa. Yhtiö peruskorjaa vesivoimalaitoksiaan noin 50-80 miljoonalla eurolla vuosittain.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Juha Tella, projektipäällikkö, puh. 050 452 1713

Lisää aiheesta: https://www.fortum.com/fi/media/Pages/vesivoimalaitosten-perusparannuksilla-lisaa-paastotonta-sahkoa-markkinoille.aspx
Liite: Infograafi Fortumin pohjoismaisten vesivoimalaitosten perusparannuksista

Fortum
Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi

Fortum-vesivoima-perusparannukset.jpg