BinckBank neemt fintech bedrijf Pritle over

Met de overname van deze robo-adviseur biedt BinckBank een antwoord op een groeiende klantenbehoefte en versnelt zo de uitrol van haar strategie

Amsterdam, 17 maart 2017 -  Met de overname van de bedrijfsactiviteiten van het Nederlandse Pritle breidt BinckBank haar dienstverlening in geautomatiseerd beheer uit. BinckBank vervroegt hiermee de uitrol in dit marktsegment waarmee zij een impuls geeft aan de realisatie van haar Europese strategische groeidoelstellingen op het gebied van beleggingsdienstverlening. Pritle is op het moment van overname actief in Nederland, België, Oostenrijk en Zwitserland. Dit sluit goed aan bij het geografisch bereik van BinckBank. Pritle biedt een unieke combinatie van schaalbare hoogwaardige technologie met een gedreven start-up cultuur. Samen met de klantenbasis van BinckBank resulteert dit in een formule voor versnelde groei in de markt van laagdrempelig geautomatiseerd portefeuillebeheer.

Vincent Germyns, bestuursvoorzitter BinckBank
"Met de overname van Pritle halen wij een 'state of the art' online portefeuille beheer-platform in huis. Hiermee vult BinckBank haar online dienstverlening voor 'Laten beleggen'-oplossingen verder aan met een robo-adviseur naast de bestaande discretionaire beheerdiensten. BinckBank behoort hiermee tot de koplopers in Europa in dit segment.  Binck biedt klanten toegang tot laagdrempelig online portefeuillebeheer dat het best aansluit bij hun behoeften en doelstellingen. Dit past bij onze ambitie om met behulp van nieuwe online technologie vernieuwende oplossingen toegankelijk te maken en mensen in staat te stellen hun financiële doelstellingen en ambities waar te maken. Pritle is hiervan een prachtig voorbeeld. Wij heten onze nieuwe collega's van harte welkom."

Thomas Bunnik, CEO en oprichter Pritle
"Na een succesvolle overname van beleggingsonderneming Fundix in 2015 en transformatie naar Pritle bundelen wij nu de krachten met BinckBank. Wij startten in 2014 met de ontwikkeling van onze online beheerder Pritle omdat wij een kans zagen om met inzet van technologie een toegankelijker en klantvriendelijker alternatief voor vermogensgroei te introduceren voor miljoenen particulieren in Europa. Ik kijk met trots terug op de prestatie van het gedreven en internationale team sinds de lancering van Pritle. Juist door de bundeling met de stevige klantenbasis van Binck zien wij zien volop kansen voor versnelde expansie van online vermogensopbouwdiensten in Europa."

Voor de overname van de bedrijfsactiviteiten betaalt BinckBank een overnameprijs van in totaal € 12,5 miljoen, waarvan € 7,5 miljoen in contanten en een bedrag van € 5 miljoen in aandelen BinckBank. Pritle heeft circa € 60 miljoen onder beheer van 6.500 klanten met een team van 28 medewerkers dat in geheel in dienst treedt bij BinckBank. Na de overname van de bedrijfsactiviteiten van Pritle worden de diensten onder Binck label voortgezet. Voormalig CEO en oprichter Thomas Bunnik gaat zich focussen op de uitbreiding van de vermogensbeheerdienst-verlening in Europa.

Robo-advies: Innovatie in online vermogensopbouw
Met Pritle stelt BinckBank klanten in staat om eenvoudig online hun vermogen te laten beheren. De dienstverlening van Pritle wordt ook wel een robo-adviseur genoemd. Klant worden kan geheel online binnen enkele minuten. Na het instellen van een individueel profiel kan een financieel doel worden aangemaakt waaraan een tijdslijn wordt gekoppeld. Voorbeelden zijn: aanvulling op pensioen, studie van de kinderen of het realiseren van andere lang gekoesterde dromen. De technologie creëert automatisch een op maat gemaakte beleggingsportefeuille hoofdzakelijk bestaande uit kostenefficiënte indexfondsen. Ieder kwartaal wordt de portefeuille opnieuw in lijn gebracht met de ingevoerde uitgangspunten. Beleggingsrisico wordt automatisch afgebouwd naarmate de einddatum dichterbij komt. Doelen kunnen altijd online, eenvoudig en kosteloos worden aangepast.

Eerste robo-adviseur acquisitie in continentaal Europa
Na de doorbraak van online brokerage aan het begin van deze eeuw is online vermogensbeheer de tweede wereldwijde trend in de digitalisering van verbeterde beleggingsdienstverlening. ''Een logische ontwikkeling, gezien de sterke klantbehoefte aan transparante, voordelige online portefeuillebeheerdiensten die zijn afgestemd op de persoonlijke situatie,'' aldus Bunnik. Investeringsmaatschappijen staken sinds 2010 wereldwijd meer dan 1 miljard euro in de ontwikkeling van deze robo-adviseur diensten. In de Verenigde Staten zijn vergelijkbare fintech bedrijven als FutureAdvisor, JemStep, LearnVest en HonestDollar recentelijk overgenomen door respectievelijk BlackRock, Invesco, NorthWestern Mutual en Goldman Sachs. Met de overname van Pritle door BinckBank vindt nu de eerste acquisitie van een robo-adviseur ook in continentaal Europa plaats.

Klik hier voor het volledige bericht