Savo-Solar toimittaa aurinkolämpöjärjestelmiä Suomessa

Savo-Solar Oyj
Yhtiötiedote                24.3.2017 klo 14.00 (CET)

Savo-Solar toimittaa aurinkolämpöjärjestelmiä Suomessa

Mielenkiinto aurinkolämpöratkaisuja kohtaan kasvaa myös Suomessa ja Savo-Solar saa yhä enemmän niitä koskevia tarjouspyyntöjä. Yhtiö on äskettäin voittanut useita projekteja aurinkolämpöjärjestelmien toimittamisesta kevään ja kesän 2017 aikana.

Savo-Solar on allekirjoittanut energiayhtiö Elenia Lämpö Oy:n kanssa sopimuksen järjestelmän toimituksesta ja asennuksesta hoivakotiin Hämeenlinnassa. Yhtiön tietojen mukaan kyseessä on Suomen suurin toimiva aurinkolämpöasennus. Keräinkenttä luovutetaan asiakkaalle aikataulun mukaan toukokuun alussa.

Yhtiöllä on Hämeenlinnassa myös toinen projekti Consti Talotekniikalle, joka urakoi LVI-järjestelmän peruskorjattavaan uimahalliin. Savo-Solar asentaa uimahalliin avaimet käteen -toimituksena aurinkolämpöjärjestelmän, joka tuottaa osan uimahallin altaiden ja suihkujen lämpimästä vedestä. Järjestelmä on lisäksi kytketty kaukolämpöverkkoon, joten uimahallin tarpeen ylittävä osa energiasta voidaan syöttää Hämeenlinnan kaukolämpöverkkoon. Järjestelmän toimitus tapahtuu alkukesästä, jolloin keräimet asennetaan hallin katolle.

Savo-Solarin kolmas kotimaan projekti toimitetaan Etelä-Savon Energialle Mikkelissä, jossa kaukolämpökeskus varustetaan aurinkolämpökeräimillä. Keskuksessa tuotetaan lämpöä alueelliseen kaukolämpöverkkoon, joka palvelee muun muassa vanhusten hoitokotia sekä muutamaa kerrostaloa.

Asennettava keräinala vaihtelee kussakin kohteessa 119 ja 252 m²:n välillä. Sopimusten arvo Savo-Solarille on yli 300 000 euroa. Kohteiden urakoinnista vastaa Savo-Solarin pitkäaikainen yhteistyökumppani Sundial Finland Oy. Kiinteistönomistajat ovat päättäneet ottaa käyttöön aurinkolämpöjärjestelmät säästääkseen energiakuluissa ja edistääkseen päästövapaan puhtaan energian hyödyntämistä. Kohteiden aurinkolämpökeräinten tuottama energia on yhteensä noin 300 MWh vuodessa.

Jari Varjotie, Savo-Solarin toimitusjohtaja: "Olen iloinen, että nämä asiakkaat ovat päättäneet investoida projekteissaan aurinkolämpöön ja että meillä nyt on mahdollisuus asentaa tehokkaita järjestelmiämme hyödyttämään myös suomalaisia asiakkaita.

Nämä projektit ovat erinomaisia esimerkkejä kehityksestä, joka on meneillään Euroopassa paljon suuremmassa mittakaavassa. Kuluvan vuoden ensimmäisinä kuukausina tietoomme on tullut kymmeniä kaukolämpöprojekteja useissa maissa, ja osassa niistä meidät on jo kutsuttu tarjouskilpailuun. Tiedossa olevia projekteja, joissa olemme mukana eri vaiheissa, on yli 90 miljoonan euron arvosta. Määrä kasvaa viikko viikolta ja osoittaa, että markkina kasvaa tällä hetkellä nopeasti. Toistaiseksi noin 10 % projekteista on kypsynyt tarjousasteelle ja tarjouskantamme on tällä hetkellä lähes 10 miljoonaa euroa. Vahvistetun myyntitiimin ja kapasiteetti-investointien tukemana jatkamme kasvustrategiaamme myös kuluvana vuonna."

SAVO-SOLAR OYJ

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Jari Varjotie
Puh: +358 400 419 734
Sähköposti: jari.varjotie@savosolar.com

Hyväksytty Neuvonantaja
Mangold Fondkommission AB
puh.  +46 8 5030 1550

Tämä yhtiötiedote sisältää tietoja, joita Savo-Solar Oyj:n on julkaistava EU:n markkinoiden väärinkäyttösääntelyn perusteella. Yhtiötiedote toimitettiin julkaistavaksi 24.3.2017 klo 14.00 (CET).

Savo-Solar lyhyesti
Savo-Solarin erittäin tehokkaat keräimet ja suuren mittakaavan aurinkolämpöjärjestelmät ovat vieneet aurinkolämpöenergiateknologian aivan uudelle tasolle. Yhtiön keräimissä on patentoidut, nanopinnoitetut suoravirtausabsorberit, ja tällä johtavalla teknologialla Savo-Solar auttaa asiakkaitaan tuottamaan puhdasta ja kilpailukykyistä energiaa. Savo-Solarin visio on olla ensisijainen valinta tehokkaiden aurinkolämpö- järjestelmien toimittajana maailmanlaajuisesti. Yhtiö keskittyy suuren mittakaavan projekteihin kaukolämmön tuotannossa, teollisuuden prosessilämmityksessä ja kiinteistöjärjestelmissä - eli markkinoihin joissa on iso nopean kasvun potentiaali. Yhtiö toimittaa ensisijaisesti kokonaisia järjestelmiä suunnittelusta asennukseen käyttäen parhaita paikallisia yhteistyökumppaneita. Savo-Solar on tunnustetusti alan innovatiivisin yritys ja haluaa pysyäkin sellaisena. Yhtiö on myynyt ja toimittanut tuotteitaan yli 17 maahan neljällä mantereella. Savo-Solarin osake on listattu First North Swedenissä tunnuksella SAVOS ja First North Finlandissa tunnuksella SAVOH. www.savosolar.fi.

Yhtiön Hyväksytty Neuvonantaja on Mangold Fondkommission AB, puh.  +46 8 5030 1550.