Ellen vidareutvecklar sin strategi och startar rekrytering av en ny VD

Danderyd, 2017-04-10 14:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Ellen behöver öka sin tillväxttakt. Styrelsen har därför kommit fram till att Ellen måste förändra sin strategi för att uppnå de mål som nu fastställts. Styrelsen har idag beslutat att Ellen ska vara ”Ellen – Passionate about you”. Ellen kommer att bredda sin produktportfölj inom ett redan attraktivt marknadssegment och bredda sina säjkanaler. Detta ställer krav på ett förändrat ledarskap och ny typ av kompetens.

Styrelsen har idag kommit överens med Carina Person om att hon lämnar Ellen som VD. En rekryteringsprocess har inletts för att hitta en ny marknadsorienterad VD med dokumenterad och stark försäljningskompetens. Ingrid Atteryd Heiman, som känner Ellen väl, tar över ledningsansvaret under en övergångstid i egenskap av arbetande styrelseordförande.

2015 antog styrelsen en ny strategi för Ellen AB. Den fastställde att bolagets produktportfölj måste breddas för att uppsatta tillväxtmål ska kunna nås. Som en del av den strategin beslutades också att distributionen till den tyska marknaden skulle tas över i egen regi och att fokus på försäljningen ska läggas på de nordiska marknaderna, Tyskland och Frankrike.

Under 2016 har Ellen tagit över distributionen i Tyskland men ökningstakten av produktportföljen har inte gått så snabbt som styrelsen önskat. Det har resulterat i att de försäljningsmål som sattes upp för verksamheten 2016 inte uppnåtts. Därför har styrelsen idag beslutat att Ellen ska bredda sin produktportfölj mot kvinnlig hälsa, ”Ellen – Passionate about you” och att försäljningen via sociala medier och internet ska kraftfullt öka vid sidan om befintliga försäljningskanaler som utgörs av apotek och drugstore.

Styrelsen och Carina Persson har idag kommit överens om att hon lämnar posten som VD. Carina kommer att stå till styrelsens och bolagets förfogande under hennes uppsägningstid som är sex månader. Ingrid Atteryd Heiman tar över det operativa ledningsansvaret som arbetande styrelseordförande. Till sin hjälp kommer hon också att få stöd av styrelseledamoten Catharina Vackholt som har en gedigen försäljnings- och marknadsföringskompetens. En rekryteringsprocess inleds nu för att söka en ny VD med starkt fokus på försäljning av egenvårdsprodukter i Norden och Europa.

För ytterligare information, kontakta:
Ingrid Atteryd Heiman, styrelseordförande 0705 122505

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 april 2017 kl 14.00 CET.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com

170410 Pressmeddelande_vd.pdf