Kommuniké från årsstämma i PledPharma AB

Stockholm, 2017-04-25 18:10 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --
Årsstämma i PledPharma AB (publ) har avhållits den 25 april 2017 varvid stämman beslutade enhälligt i enlighet med styrelsens framlagda förslag. De fullständiga beslutsförslagen framgår av kallelsen till stämman.

Vid årsstämman fattades bland annat följande beslut:

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkning och balansräkning för verksamhetsåret 2016. Årets förlust om 38 223 351 kr avräknas mot överkursfonden och kvarvarande överkursfond balanseras i ny räkning.

Årsstämman beslutade att bevilja styrelsen och VD ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till ledamöter av styrelsen omvaldes Håkan Åström, Sten Nilsson, Gunilla Osswald och Elisabeth Svanberg samt nyvaldes Marie Ekström Trägårdh. Årsstämman beslutade att styrelsearvode skall utgå med sammanlagt 1 150 000 kronor. Styrelsens ordförande ska erhålla dels ett grundarvode om 350 000 kr, dels ett tilläggsarvode om 200 000 kr för vissa projekt. Vidare ska ett arvode om 150 000 kr utgå till var och en av övriga styrelseledamöter. Ersättning till revisor skall utgå enligt löpande räkning.

Beslutades att för tiden intill utgången av årsstämman 2018, till revisor utse det registrerade revisionsbolaget BDO Mälardalen AB. Jörgen Lövgren kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor.

Stämman beslutade enhälligt i enlighet aktieägarna Nortal Investments AB, Zimbrine Holding B.V. och Berinor B.V.s förslag om optionsprogram till ledande befattningshavare och styrelseledamöter.

Stämman beslutade att ändra bolagsordningens § 6 till att styrelsen skall bestå av 3-9 ledamöter samt att 1-2 revisorer med eller utan revisorssuppleant eller ett registrerat revisionsbolag skall utses.

Slutligen beslutades i enlighet med valberedningens förslag att årsstämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre största aktieägarna eller ägargrupperna per den 30 september 2017 för att utse tre ledamöter i valberedningen för tiden intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från nästa årsstämma.

PledPharma i korthet

PledPharma utvecklar nya läkemedel som syftar till att skydda kroppen mot oxidativ stress – ett potentiellt handikappande och ibland livshotande tillstånd som kan orsakas av bland annat cellgiftsbehandling och paracetamolförgiftning. Bolagets längst framskridna projekt PledOx® utvecklas för att minska nervskador i samband med cellgiftsbehandling. En fas II studie har genomförts och utgör nu grunden för den fortsatta utvecklingen. Aladote® utvecklas för att minska risken för akut leversvikt i samband med paracetamolförgiftning. PledPharma (STO:PLED) är listat på Nasdaq First North. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser (tfn 08-463 80 00). För mer information, se www.pledpharma.se

För ytterligare information kontakta:

Jacques Näsström, VD tfn 073 713 09 79

Michaela Gertz, finansdirektör tfn 070 926 17 75

Denna informationen är sådan information som PledPharma är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2017.

Kommuniké från årsstämma 2017 .pdf