Containerships Oyj: Pörssitiedote - Osavuosikatsaus Q1 2017

Containerships Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2017

- Liikevaihto 55,7 (49,1) milj. euroa
- Käyttökate 3,5 milj. euroa  (3,3 milj. euroa)
- Nettotulos 0,6 (-1,1) milj. euroa
- Taloudellinen ohjaus 2017 pidetään ennallaan: Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan 5-10 % ja käyttökatteen paranevan edellisvuodesta.

Markkinatilanne ja keskeiset tapahtumat

CONTAINERSHIPS on täyden palvelun logistiikkayhtiö, joka tarjoaa kuljetusratkaisuja asiakkailleen erilaisia kontteja ja kuljetusmuotoja hyödyntäen Itämeren, Pohjanmeren ja Välimeren alueilla. Katsauskauden liikevaihdosta noin 88 prosenttia muodostui Itä- ja Pohjanmeren liikenteestä ja noin 12 prosenttia Välimereltä.

Liiketoimintaympäristössä ei tapahtunut katsauskaudella merkittäviä muutoksia. Venäjän markkinatilanne on pysynyt talouspakotteiden ja maan yleisen taloustilanteen vuoksi haasteellisena. Ison-Britannian Brexit päätös ei ole ainakaan toistaiseksi vaikuttanut yhtiön liiketoimintaan. Toimintaympäristössä ei ennakoida tapahtuvan merkittäviä muutoksia lähitulevaisuudessa.

Yhtiö etenee suunnitellusti valitulla ympäristöystävällisellä LNG-strategian mukaisella investointipolulla: laivojen rakennus on aloitettu ja LNG-alukset (4 alusta) tulevat yhtiön käyttöön vuoden 2018 aikana. Yhtiö on kasvattanut LNG-rekkojen määrää Isossa-Britanniassa ja tutkii mahdollisuuksia lisätä LNG-rekkojen määrää myös Alankomaissa ja Suomessa.

Välimeren liiketoiminnassa syksyllä 2016 aloitettu oma agentuuritoiminta Algeriassa on käynnistynyt positiivisesti. Tunisiassa ja Libyassa liiketoimintaa kehitetään yhteistyössä paikallisten agenttien kanssa.

Avainluvut, IFRS Q1/2017 Q1/2016 Muutos 1-12/2016
Liikevaihto, Meur 55,7 49,1 13,3 % 197,9
Käyttökate, Meur 3,5 3,3 6,6 % 13,9
% liikevaihdosta 6,3 % 6,7 %   7,0 %
Liikevoitto, Meur 1,4 1,3   5,9
% liikevaihdosta 2,6 % 2,7 %   3,0 %
Tulos, Meur 0,6 -1,1   -1,4
% liikevaihdosta 1,1 % -2,3 %   -0,7 %
Omavaraisuuste       16,8 %
Omavaraisuuste, oikaistu       21,3 %
Henkilöstö keskimäärin       532
Käytetyt tunnuslukujen laskukaavat: Omavaraisuusaste = Oma pääoma/taseen loppusumma * 100, Oikaistu omavaraisuusaste sisältää pääomalainan noin 5 Meur

Tuloskatsaus

Yhtiön liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 13,3 % edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta ja oli 55,7 (49,1) miljoonaa euroa. Itä- ja Pohjanmeren liiketoiminnan volyymi kasvoi noin 12 prosenttia. Itä- ja Pohjanmerellä rahtihintojen lasku pysähtyi ja kääntyi kvartaalin lopulla lievään nousuun. Välimerellä markkina- ja kilpailutilanne oli alkuvuonna haastava ja liiketoiminnan volyymi ja hintataso laskivat. Yhtiö kehitti toimintaansa paremmin asiakastarpeita vastaavaksi ja lisäsi Välimerelle neljännen aluksen, mikä käänsi myynnin katsauskauden loppupuolella kasvuun. Myynnin ja kannattavuuden myönteisen kehityksen uskotaan jatkuvan loppuvuonna näiden toimenpiteiden ansiosta Välimerellä.

Ensimmäisen vuosineljänneksen operatiivinen kannattavuus parantui hieman: käyttökate oli 0,2 miljoonaa ja liikevoitto 0,1 miljoonaa euroa parempi kuin edellisenä vuonna. Tammi-maaliskuussa käyttökate oli 3,5 miljoonaa euroa eli 6,3 prosenttia liikevaihdosta (3,3 milj. euroa ja 6,7 %). Liikevoitto oli 1,4 miljoonaa euroa eli 1,4 prosenttia liikevaihdosta (1,3 milj. euroa ja 1,3 %). Toiminnan tehostamistoimenpiteistä etenkin parantunut käyttöaste ja tyhjien konttien positiointi ovat parantaneet kannattavuutta. Sitä vastoin öljyn maailmanmarkkinahinnan ja polttoaineiden hintojen nousu lisäsi operatiivisia kustannuksia merkittävästi heikentäen kannattavuutta.

Ensimmäisen vuosineljänneksen nettotulos parani 1,7 miljoonaa euroa ja oli 0,6 (-1,1) miljoonaa euroa. Rahoitustuotot ja -kulut ovat tasaantuneet, koska valuuttakurssien vaihtelut olivat aiempaa pienemmät, mikä pienensi laskennallisia eriä. Lisäksi joukkovelkakirjalainan korkokuluista osa aktivoidaan laivojen rakentamiskuluihin yleisen käytännön mukaisesti siitä lähtien, kun laivojen ennakkomaksut on maksettu, mikä tapahtui lokakuussa 2016. IFRS-raportin omaan pääomaan ei sisälly noin 5 miljoonan euron arvoista pääomalainaa. Oikaistu oma pääoma on noin 26 miljoonaa euroa, kun se IFRS-laskelmassa on noin 21 miljoonaa euroa.

Yhtiön operatiivisen toiminnan kassavirta oli selvästi edellisvuotta parempi, ollen 1,1 miljoonaa euroa positiivinen.

Lähiajan merkittävimmät riskit

Containershipsin liiketoiminnan merkittävimmät riskit liittyvät öljyn hinnan vaihteluun sekä Venäjän ja Turkin markkinoiden poliittiseen epävarmuuteen. Riskit ja riskienhallinta on kuvattu tarkemmin yhtiön verkkosivuilla ja tilinpäätöksessä. Yhtiön arvion mukaan riskeissä ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia katsauskaudella.

Tulevaisuudennäkymät

Taloudellinen ohjaus 2017 pidetään ennallaan. Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan edelleen kasvavan 5-10 %. Ensimmäisen neljänneksen käyttökate oli suunnitelman mukaan hieman edellisvuotta parempi ja koko vuoden käyttökatteen arvoidaan olevan viime vuotta parempi.

Toiminnan tehostamista jatketaan. Etenkin myyntityötä pyritään kehittämään keskittymällä niihin segmentteihin ja alueisiin, joissa kasvua on saatavissa sekä tehostamalla edelleen toimintaa erityisesti näillä alueilla. Yhtiö ei odota markkinatilanteessa suuria muutoksia. Tilanteen odotetaan jatkuvan haastavana Välimerellä.

LNG-alusten rakentaminen on käynnissä, ja alukset toimitetaan suunnitelman mukaisesti vuoden 2018 aikana. Lisäksi yhtiö jatkaa panostuksia LNG-rekkaliikenteen kehittämiseen.

Containerships julkaisee puolivuosikatsauksen 15.8.2017.

Containerhips Oyj:n 2.4.2015 ja 28.10.2015 liikkeeseenlaskema yhteensä 50,5 miljoonan euron joukkovelkakirjalaina on ollut listattuna Nasdaq Helsingissä 1.4.2016 alkaen.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja, Kari-Pekka Laaksonen, Puh. 050 550 2555, kari- pekka.laaksonen(at)containerships.fi
Talousjohtaja, Jari Lepistö, Puh. 050 60 212, jari.lepisto(at)containerships.fi

Containerships Oyj on raportoinut tuloksensa IFRS-laskentaperiaatteiden mukaisesti vuoden 2016 alusta lähtien. Osavuosikatsaukset laaditaan IFRS-laskentaperiaatteiden mukaisesti, mutta niihin ei sisälly IAS 34 -osavuosikatsausraportointistandardin edellyttämiä liitetietoja. Yhtiö on noudattanut osavuosikatsauksen laadinnassa samoja laadintaperiaatteita kuin IFRS-tilinpäätöksessä 2016. Osavuosikatsauksessa esitettyjä tietoja ei ole tilintarkastettu.

Attachments:

Pörssitiedote - osavuosikatsaus Q1_2017 Containerships Oyj.pdf