Ellens försäljning efter första kvartalet 2017 är sämre än 2016 men efter fyra månader är den på samma nivå som 2016

Danderyd, 2017-05-19 10:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Ellens nettoomsättning efter det första kvartalet 2017 uppgick till 2,3 MSEK vilket är
0,7 MSEK sämre än för samma period 2016. Försäljningen efter fyra månader är nu på samma nivå som vid motsvarande period 2016. Ellen arbetar nu aktivt för att öka försäljning och breddning av produktportföljen.

Ellens YouTube filmer ”Mellan benen på Ellen” med Ellen Bergström som utarbetades under hösten 2016 har nominerats till Swedish Content Awards i två kategorier.
”Mellan benen på Ellen” har producerats av Nice One i Stockholm och de fem filmerna ligger ute på Ellens YouTube-kanal.

Filmerna kommer helt och delvis att användas i de planerade kampanjerna som kommer att genomföras under sommaren på sociala medier i Sverige. Dessutom planeras marknadsföring både i veckopress och delaktighet i en tv 4-kampanj tillsammans med en av apoteksaktörerna på den svenska marknaden. Marknadsföringen via sociala medier, drugstores och apoteksgrossister i Tyskland intensifieras nu också.

Arbetet med att bredda produktportföljen har också intensifierats men resultaten av de aktiviteterna förväntas ge långsiktigt resultat.

”Styrelsen och ledningen för Ellen är inte nöjd med den försäljning som uppnåtts under de fyra första månaderna men aktiviteten har ökat för att nå försäljningstillväxt liksom sökandet efter produkter som passar in i en breddning av produktportföljen. Rekryteringen av en ny VD med starkt försäljnings- och marknadsföringsfokus har inletts. Målet är att ha en ny VD på plats efter sommaren.”, säger Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande på Ellen AB.

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande på telefon 0705-122505 eller via epost ia@ellenab.com

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 maj 2017 kl 10.30 CET.

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Många kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet och alltfler accepterar inte torrhet och odör i underlivet. Unika produkter i Ellens produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet finns också ett självdiagnosticerande pH-test, en aqua block tampong, en intim foam och en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av distributörer. Ellen är noterat på Nasdaq First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.
För ytterligare information: www.ellenab.com

20170519 Pressmeddelande Kvartal 1.pdf