Neste tutki: tummapaahtoinen suodatinkahvi kasvattaa suosiotaan etenkin nuorten parissa

Neste Oyj
11.7.2017

Nesteen teettämän kyselyn* mukaan liikenneasemien kahvinjuontitottumukset ovat hiljalleen muuttumassa: tummapaahtoinen kahvi ja kylmät kahvijuomat ovat yhä suositumpia varsinkin nuorten vastaajien parissa. Liikenneasemat ovat myös erityisen suosittuja take-away-kahvin ostopaikkoja.

Kahvin luvatussa maassa suomalaiset juovat kahvinsa usein liikenneasemalla, pitkän ajomatkan varrella. Nesteen toteuttamasta kahvikyselystä selviää, että liikenneasemien suosituin kahvilaatu on edelleen perinteinen vaaleapaahtoinen suodatinkahvi. Liikenneasemalta kahvin ostaessaan vaaleapaahtoisen vaihtoehdon valitsee 66,7 prosenttia kyselyyn vastanneista. Viime vuonna toteutetussa kahvikyselyssä sama luku oli hieman suurempi, jopa 70 prosenttia.

Nuoret vastaajat valitsevat vanhempia ikäluokkia selvästi useammin myös muita vaihtoehtoja. 15-35-vuotiaat vastaajat valitsevat liikenneasemalla yhtä usein vaaleapaahtoisen, tummapaahtoisen ja kylmän kahvijuoman. 56-65-vuotiaista taas jopa 83 prosenttia valitsee vaaleapaahtoisen suodatinkahvin ja vain 17 prosenttia tummapaahtoisen.

Myös puolet nuorista vastaajista voisi ostaa suodatinkahvin sijaan erikoiskahvin, kun niin tekisi vanhemmista ikäryhmistä vain 15-33 prosenttia.

Take-away-kahvi ostetaan usein liikenneasemalta

Kyselyyn vastanneet juovat reippaasti kahvia, yleisimmin 2-5 kuppia päivittäin. Liikenneasemalta kahvia ostetaan muutaman kerran kuukaudessa. Neste-asemat ovat vastaajien mukaan hyviä kahvitaukopaikkoja, sillä ne ovat sopivasti matkan varrella, henkilökunta on mukavaa, asemat siistejä ja kahvi on hyvää sekä tuoretta.

Kyselystä selviää myös, että jopa 64 prosenttia vastaajista haluaa juoda asemalta ostetun kahvinsa paikan päällä. Jos toiveissa on kuitenkin take-away-kahvi, jopa 71 prosenttia vastaajista ostaa sen mieluiten juuri liikenneasemalta esimerkiksi kahvilan sijaan.

Lisätietoja: Tytti Stranding, markkinointipäällikkö, Marketing & Services, Neste, puh. 010 458 5079, tytti.stranding(at)neste.com

Löydät lähimmän Neste-aseman täältä

* Nesteen toteuttamaan kahvikyselyyn vastasi 181 Nesteen autoilijapaneelin jäsentä (otos 1 285) 31.5-7.6.2017 välisenä aikana.

Neste lyhyesti

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) luo vastuullisia vaihtoehtoja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Voimme auttaa asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään kaikkialla maailmassa laadukkailla ja vähäpäästöisillä uusiutuvilla tuotteilla ja korkealaatuisilla öljytuotteilla, jotka voidaan yhdistää räätälöidyiksi palveluratkaisuiksi. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lentämiseen ja muoviteollisuuteen. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2016 Nesteen liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa ja olimme edelleen mukana 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lue lisää: neste.com