Børsmeddelelse nr. 42.2017, Delårsrapport 1. halvår 2017

SmallCap Danmark A/S’s bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar – 30. juni 2017, hvorfra følgende kan fremhæves:

• Resultatet før og efter skat for 1. halvår 2017 var 18,2 mio. kr., svarende til en egenkapitalforrentning før og efter skat på 5,7%.
  • I 2. kvartal var resultatet før og efter skat 9,8 mio. kr., svarende til en egenkapital­for­rentning før og efter skat på 3,0%.
  • Indre værdi pr. 30. juni 2017 var 84,2 kr. pr. aktie. Der er i april 2017 udbetalt udbytte på 3,5 kr. pr. aktie. Børskursen pr. 30. juni 2017 var 76,5 kr. pr. aktie, svarende til en discount på 9,1% i forhold til indre værdi.
  • D. 30. juni 2017 udløb aktietilbagekøbsprogrammet, der blev iværksat 2. januar 2017. Under programmet blev der i alt købt 65.502 aktier til en gennemsnitskurs på 75,66 kr. pr. aktie, svarende til 5,0 mio. kr. Selskabet iværksatte den 3. juli 2017 et nyt aktietilbagekøbsprogram på 15 mio. kr. løbende frem til den 29. december 2017.
  • Forventningen til 2017 er uændret. Det forventede resultat for 2017 vil i høj grad afhænge af udviklingen i de store investeringer i Egetæpper, Rias og Investeringsforeningen SmallCap Danmark. Aktiemarkederne har været inde i en positiv udvikling i en meget lang periode. Der vil naturligt være en bekymring for en korrektion efter en så langvarig periode med positive afkast. Men inflationen er fortsat meget lav, hvilket giver forventning om en stille og rolig stramning af pengepolitikken, der ikke for alvor bremser virksomhedernes positive indtjenings­udvikling. Det synes derfor fortsat fornuftigt med en betydelig eksponering i aktier. Vi vurderer fortsat, at small og midcap aktierne har det største potentiale, da disse selskaber typisk får størst glæde af et økonomisk opsving.

SmallCap Danmark A/S

Niels Roth Christian Reinholdt