Telenor samler unge talenter fra Europa og Asia for å fremme fred

(Fornebu, 23. november 2017) I samarbeid med Nobels Fredssenter arrangeres Telenor Youth Forum for femte gang i Oslo den 8. desember. Her blir unge sosiale aktivister fra markeder hvor Telenor opererer utfordret til å finne digitale løsninger på globale, samfunnsmessige problemer.

Av nesten 8000 søkere har 24 dyktige delegater, alle mellom 20 og 28 år, blitt valgt til å representere landene sine i Telenor Youth Forum (TYF). Programmet foregår 8-11. desember i Oslo, hvor de unge lederne vil starte arbeidet med å designe digitale løsninger på sosiale utfordringer, i tillegg til å delta på aktiviteter knyttet til Nobels Fredspris.

Programmet varer ut mai 2018. I løpet av denne tiden skal to delegater fra hvert av Telenors 12 markeder i Asia og Europa jobbe sammen i grupper på tvers av landegrenser med virtuelle samarbeidsverktøy for å løse spesifikke sosiale utfordringer, samt designe en digital utstilling i samarbeid med Nobels Fredssenter. Fjorårets TYF utstilling kan nå oppleves på Fredssenteret i Oslo og i digital form.

Espen Barth Eide veileder ledertalentene
På TYFs finaledag, mandag 11. desember, vil ungdommene presentere sine kreative løsninger på utfordringene foran en ekspertjury. Juryen består av:

• Espen Barth Eide, Stortingsrepresentant
  • Babou Olengha-Aaby, grunnlegger og CEO, The Next Billion, crowdfunding-plattformen for kvinnelige gründere
  • Susanne Kaluza, sosial aktivist, initiativtaker & rådgiver hos Trigger
  • Ingjerd Blekeli Spiten, Direktør for Globale Produkter, Telenor
  • Cecilie B. Heuch, konserndirektør og HR-sjef, Telenor
  • Wenche Agerup, konserndirektør med ansvar for Corporate Affairs, Telenor

I tillegg til å evaluere ungdommens løsninger skal Espen Barth Eide snakke med delegatene om langsiktig lederskap for fred og sikkerhet og hvilken rolle Norge har i dette arbeidet.

Elise og Jens representerer Norge
Hver TYF deltaker har blitt utvalgt gjennom en grundig rekrutteringsprosess i 12 land. Rakib Rahman Shawon fra Bangladesh fikk plass i TYF for hans engasjement med å fremme likestilling i samfunnet, mens danske Amalie Rasmussen ønsker å løse klimautfordringer - særlig knyttet til rent vann. Bulgaria representeres av Iva Gumnishka, som jobber for å integrere flyktninger og fremme innovasjon i humanitært arbeid.

Norge representeres av Elise Landsem (27) fra Horten og Jens Aass (27) fra Toten. Siviløkonom Jens Aass' miljøengasjement har påvirket hans karrierevalg - han har nå både master i økonomi, bærekraft og sosial innovasjon fra Paris og Norges Handelshøyskole. Masterstudent Elise Landsem har lang erfaring med internasjonalt sosialt frivillighetsarbeid, og har studert både kjemisk industri og entreprenørskap ved NTNU i Trondheim.

- Ved å delta i dette programmet håper jeg å kunne gjøre en forskjell ved å dyrke ideer som kan ta oss nærmere oppnåelsen av FNs bærekraftsmål. Jeg håper vi som gruppe oppnår verdifulle resultater gjennom arbeidet, men også at vi knytter bånd som gjør at vi sammen kan arbeide videre for både fred og en bedre verden etter dette programmet, sier Landsem.

For å guide de gjennom TYF reisen får hvert team en ekspertmentor fra Telenor; Michael Foley, Adm.Dir i Grameenphone, Zainab Siddiqui Hussain & Phillip Ling fra avdelingen for Bærekraft, og Bjørn Taale Sandberg, Forskningsdirektør.

For pressehenvendelser, bilder eller deltakelse på TYF, kontakt:

Hanne Knudsen
Informasjonssjef, Telenor Group
hanne-langeland.knudsen@telenor.com

Les mer om TYF delegatene her.
Møt TYF mentorene her
Bilder av de norske delegatene her.

Last ned bilde her