Yara med vellykket obligasjonsutstedelse

Oslo, 30 november 2017: Det henvises til børsmelding den 21. november 2017 vedrørende mulig utstedelse av senior usikrede obligasjoner. Yara International ASA har i dag utstedt nye senior usikrede obligasjonslån i det nordiske markedet. Totalt ble det utstedt NOK 3,250 millioner og SEK 1,250 millioner i fem forskjellige transjer:

- 5Y SEK 800 million med fast rente og kupong lik 1,10 % p.a., yield 1,11 % p.a.
- 5Y SEK 450 million med flytende rente og kupong lik 3m Stibor 1,00 % p.a., reoffer 0,75 % p.a.
- 5Y NOK 1,250 million med flytende rente og kupong lik 3m Nibor 0,75 % p.a.
- 7Y NOK 1,000 million med fast rente og kupong lik 2,45 % p.a., yield 2,45 % p.a.
- 10Y NOK 1,000 million med fast rente og kupong lik 2,90 % p.a., yield 2,91 % p.a.

Formålet med obligasjonsfinansiering er generelle selskapsformål. Obligasjonslånene vil bli søkt notert på Oslo Børs.

"Utstedelsen har blitt møtt med stor interesse i det nordiske markedet, og vi er spesielt fornøyd med å se den høye etterspørselen etter papirer med lengre løpetider, noe som ytterligere etablerer Yara i de nordiske kredittmarkedene. Vi er også fornøyd med en godt gjennomført plassering, og at vi har oppnådd konkurransedyktige vilkår som reflekterer Yaras sterke kredittverdighet", sier Torgeir Kvidal, CFO i Yara International ASA.

Danske Bank, DNB Markets og SEB var tilretteleggere av de nye obligasjonslånene.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Thor Giæver, Head of Investor Relations
Tlf: (+47) 24 15 72 95
Mob: (+47) 480 75 356
E-post: thor.giaver@yara.com

Petter Jessen, Head of Finance, Treasury & Insurance
Mob: (+47) 928 85 494
E-post: petter.jessen@yara.com

Liv Bergh, Funding manager
Mob: (+47) 414 02 153
E-post: liv.bergh@yara.com

Om Yara

Yaras kunnskap, produkter og løsninger gir lønnsom og ansvarlig vekst for bønder, distributører og industrielle kunder, samtidig som jordens ressurser, mat og miljø ivaretas.

Vår mineralgjødsel, programmer for plantenæring og teknologi øker avlinger, forbedrer produktkvalitet og reduserer miljøpåvirkningen fra landbruket. Våre industri- og miljøløsninger gir bedre luftkvalitet ved å redusere utslippene fra industri og transport, og de utgjør nøkkelingredienser i produksjonen av en lang rekke varer. Vi fremmer en kultur som promoterer sikkerhet for våre ansatte, kontraktører og samfunnet.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den økende sulten i Europa og er i dag tilstede over hele verden med nesten 15.000 ansatte og salg til om lag 160 land.

www.yara.com